Joost Verhoeven (UvA): ‘Social media-problemen bestaan niet’

Joost Verhoeven (UvA): ‘Social media-problemen bestaan niet’
  • Online
  • 21 nov 2014 @ 09:04
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Social media

Met de stelling ‘Social media-problemen bestaan niet’ trapte Joost Verhoeven, universitair docent corporate communicatie aan de UvA, af tijdens het Customer Media Congres op 20 november in DeFabrique in Utrecht. Verhoeven: ‘Social media biedt bedrijven een menselijk gezicht en geeft medewerkers empowerment, maar het social media-gedrag van medewerkers geeft een bedrijf ook kopzorgen.’

Verhoeven haalde recente voorbeelden van de kopzorgen die een bedrijf kan hebben over het gedrag van medewerkers op social media aan. Zoals selfies van verpleegkundigen met hun patiënten en de post van een werknemer van Taco Bell die likt aan de voorraad taco’s om gehoor te geven aan de oproep van Taco Bell zijn liefde voor het bedrijf kenbaar te maken. 10 procent van de ontslagzaken zijn het gevolg van een social media-incident. Verhoeven: ‘Ceo’s twitteren niet. Niet meer in ieder geval, want Camiel Eurlings twitterde wel.’

Controle over content
‘De controle over content is al verschoven van de organisatie naar de gebruikers. De gebruikers zijn in control en medewerkers laten zich niet sturen. Een bedrijf kan wel randvoorwaarden creëren:


1. Zorg voor betrokkenheid, bevlogenheid en passie bij je werknemers. Monitor en deel positieve gebeurtenissen.


2. Train je medewerkers op het gebied van mediawijsheid en het gebruik van social media. Maak inzichtelijk waar je boodschap terecht komt. Participeer en discussieer.


3. Biedt een social media-framework als bedrijf door middel van een document met wat acceptabel is op social media en wat niet.


4. Geef ongeschreven regels door het bieden van normen en waarden op de werkvloer. Praat over het gebruik van social media aan de hand van cases en voorbeelden.


5. Geef het goede voorbeeld en bied een ‘thought leader’.’

Verhoeven concluderend: ‘Een medewerker op social media biedt volop kansen en geeft de organisatie een menselijk gezicht. Er zijn geen social media-problemen, alleen problemen met de betrokkenheid van werknemers.’
 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken