‘Gebruik social media stagneert’
- Online
- 16 dec 2014 @ 11:51
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Social media
- 16 dec 2014 @ 11:51
- Redactie Online
Het social media-gebruik van consumenten is in de periode van 2012 tot en met 2014 gestagneerd. Facebook blijft het meest gebruikte platform (71% gebruikt dit wekelijks). Dat blijkt uit #SMING14, het onderzoek naar de impact van social media dat in opdracht van ING voor de 3de keer werd uitgevoerd.
Het gebruik van online nieuwssites neemt af, maar dit blijft wel de meest gebruikte online nieuwsbron. Veel smartphone- en tabletgebruikers maken gebruik van nieuws apps (40% wekelijks). Besloten online nieuwssites (zoals Blendle en De Correspondent) maken een bescheiden opmars (9% wekelijks), maar voor veel consumenten zijn deze sites nog relatief onbekend. Uit het onderzoek blijkt dat de afzender van nieuws (het nieuwsmerk) belangrijker is voor de geloofwaardigheid van een bericht, dan het feit of het gedrukt of online verschijnt. Opvallend is dat tweets als minder betrouwbaar en impactvol worden ervaren, door het gebrek aan toelichting bij het bericht.
Verschil in betrouwbaarheid traditionele en social media neemt af
Consumenten vinden dat traditionele media, websites van kranten, online nieuwssites en nieuws apps de meeste impact hebben op hun kennis, houding en gedrag. De impact neemt toe naarmate men een mediumtype betrouwbaarder vindt. Vergeleken met vorig jaar is het verschil met social media afgenomen. Waar traditionele media vorig jaar 5 à 6 keer zo impactvol waren als social media, is dat in 2014 nog slechts 3,5 keer.
Social media-gebruikers volgen nieuws actiever
Uit het onderzoek blijkt dat social media-gebruikers het nieuws actiever zijn gaan volgen en vaker praten over nieuws dat gelezen wordt via social media. Veel respondenten delen het nieuws en hun mening daarover ook via social media. Maar nog vaker praten zij offline over nieuws dat zij via social media lazen. 58% van de social mediagebruikers ziet hier tenminste wekelijks nieuwsberichten. Opvallend is dat 27% van de social mediagebruikers zegt hier nooit nieuwsberichten te zien.
Tweets minder betrouwbaar
Hoewel het medium waar men eenzelfde nieuwsbericht leest geen verschil zou hoeven maken in de mate van betrouwbaarheid of impact, blijkt dat een nieuwsbericht via Twitter toch minder betrouwbaar en impactvol is dan een nieuwsbericht via het mobiele-, traditionele- of online mediakanaal van de afzender. De mate waarin een toelichting gegeven wordt bij het bericht, speelt hierin een belangrijke rol. Bij een tweet is dit slechts in zeer beperkte mate mogelijk.
Over het onderzoek
Het onderzoek onder consumenten naar de rol, betrouwbaarheid en impact van social media (#SMING14) is uitgevoerd onder 1.510 consumenten. De respondenten vertegenwoordigen een representatief beeld van de Nederlandse samenleving, zowel qua geslacht als leeftijd. Het onderzoek is uitgevoerd door Social Embassy en Insites Consulting, in opdracht van ING.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
- app
- traditionele media
- onderzoek
- ING
- Blendle
- Insites Consulting
- online
- social media
- smartphone
- offline
- Social Embassy
- De Correspondent
- #SMING14
- betrouwbaarheid
- nieuwssites
- tablet
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing