Ruigrok | NetPanel: ‘Nederlander niet zorgeloos online’
- Online
- 11 dec 2014 @ 09:18
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - DesignonderzoekOnlineSocial media
- 11 dec 2014 @ 09:18
- Redactie Online
Vandaag presenteert Ruigrok | NetPanel de resultaten van het jaarlijkse ‘What’s Happening Online’-onderzoek. In dit onderzoek staat het online gedrag van de Nederlander centraal. Uit het onderzoek komt naar voren dat ook in 2014 de Nederlander anytime, anyplace, anywhere online is maar dat dit niet meer zo zorgeloos is als voorheen.
Bezorgdheid over online veiligheid van persoonlijke gegevens
De helft van de Nederlanders geeft aan bezorgd te zijn over de veiligheid van hun persoonlijke gegevens op internet (52%) en op hun smartphone (53%). Sinds het afluisterschandaal van de NSA in het afgelopen jaar maakt een kwart van de Nederlanders (25%) zich meer zorgen over de veiligheid van persoonlijke gegevens die online staan. Men is vooral bang dat commerciële bedrijven persoonlijke gegevens verzamelen (47%) en dat zij slachtoffer worden van phishing (45%) of identiteitsfraude (42%).
Toch vinden Nederlanders zelf dat zij zichzelf (zeer) goed beschermen tegen fraude van hun persoonlijke gegevens op internet. Men treft zeker vijf maatregelen om zich hiertegen te wapenen. Virusscanners en firewalls zijn het meest gebruikte ‘wapen’ (81%).
Gebruik mobiel internet blijft stijgen
Het internetgebruik van Nederlanders op (mobiele) devices stijgt verder. In 2014 zijn we gemiddeld met ruim twee apparaten online. Drie vijfde (59%) van de Nederlanders gebruikt internet op zijn mobiele telefoon, de helft (50%) op zijn tablet. Vooral jongeren (18-24 jaar) zijn grootgebruikers van mobiel internet: 89% van hen is online met hun smartphone, in 2013 was dit nog 71%.
Minder regelmatig contact via social media
In de media komt de laatste tijd regelmatig naar voren dat het gebruik van social media onder tieners afneemt. Onder de Nederlanders van 18 jaar is hier nog weinig van te merken. Overall zien we zelfs een stijging van het aantal gebruikers van social media, maar de gebruiksfrequentie onder bepaalde doelgroepen neemt af.
Een kwart (24%) van de Nederlanders zegt inderdaad minder gebruik van te maken van social media. Vooral de Nederlanders tussen de 25 en 44 jaar gebruiken Facebook bijvoorbeeld minder frequent dan vroeger. Ook de hele dag Twitteren gebeurt minder vaak. Met name vrouwen hebben minder zin om meerdere keren per dag in te loggen (van 44% in 2013 naar 27% in 2014).
Toch wil dit niet zeggen dat er online minder sociaal contact is, er is alleen een verschuiving in de kanalen. Eén op de vijf Nederlanders (20%) geeft bijvoorbeeld aan steeds vaker Whatsapp te gebruiken voor berichten die zij voorheen via Facebook deelden.
Over het onderzoek
Het ‘What’s Happening Online’-onderzoek wordt jaarlijks op eigen initiatief uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel.
De volledige rapportage van het onderzoek is aan te vragen via de website van Ruigrok | NetPanel.
De doelgroep van dit onderzoek bestaat uit Nederlanders die gebruik maken van internet. Van 27 september 2014 tot en met 1 oktober 2014 hebben 1.660 Nederlanders vanaf 18 jaar de online vragenlijst ingevuld. De steekproef is representatief voor de Nederlandse bevolking naar geslacht, leeftijd en opleiding. De steekproefmarge bedraagt in het slechtste geval 2,4 procent.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
- onderzoek
- tieners
- virusscanner
- What’s happening online
- firewall
- Ruigrok | NetPanel
- phishing
- smartphone
- privacy
- mobiel internet
- social media
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing