ReturnSocial: Webcaremedewerkers retailbranche spellen slecht
- Online
- 22 jan 2015 @ 10:03
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Webcare
- 22 jan 2015 @ 10:03
- Redactie Online
Uit het eerste Digital Dialogues Pulse-onderzoek onder de Nederlandse top-50 adverteerders, uitgevoerd door social media specialist ReturnSocial, blijkt dat deze slecht reageren op klantvragen via social media. In het laatste kwartaal van 2014 werden er via Facebook en Twitter 250 vragen gesteld aan de webcare van deze organisaties om deze kwantitatief en kwalitatief te beoordelen. Op deze vragen reageerden de topadverteerders bij Facebook in 40% van de gevallen niet en bij Twitter zelfs in 58%. Als er wel werd gereageerd, duurde dit gemiddeld bijna 2 uur.
Financiële dienstverleners namen er bijna 3,5 uur de tijd voor, terwijl de energiesector binnen 46 minuten een bericht oppakte. Daarnaast is het opvallend dat maar liefst 38% van de antwoorden fouten bevatten. De retailbranche spande de kroon met 45% foutief gespelde berichten.
Het onderzoek Digital Dialogues Pulse (#DDP01) is uitgevoerd in het 4de kwartaal van 2014 onder de Nielsen top-50 adverteerders in de branches automotive, energie, financiële dienstverlening, retail, travel en telecom.
Vanuit 36 bestaande Facebook- en Twitter-accounts werden er 250 realistische vragen gesteld aan deze bedrijven. Vervolgens is er gekeken óf en hoe lang het duurde voordat er werd gereageerd. Tenslotte is de reactie kwalitatief beoordeeld op criteria als spelling, relevantie en schrijfstijl.
Volgens ReturnSocial zijn de belangrijkste conclusies:
Financiële dienstverleners reageren het minst op berichten
Uit het onderzoek blijkt dat financiële dienstverleners slechts 12% van hun twitterberichten beantwoorden. Retailers reageerden slechts op 44% van de vragen op Facebook. De branche automotive was koploper met gemiddeld 69% beantwoordde berichten via Facebook en Twitter.
Energiesector reageert het snelst op berichten
In reactietijd bleven financiële dienstverleners achter met een gemiddelde reactietijd van bijna 3,5 uur, terwijl het gemiddeld 1,48 uur duurde voordat er een antwoord werd gegeven. Uitblinker was de energiesector die binnen 46 minuten antwoordde.
Veel fouten in reacties bij retail en travel
Qua spelling bleven de schrijfkwaliteiten van de retail- en travelsector ondermaats met maar liefst 46 en 44% foutief gespelde berichten. Gemiddeld was 38% van de berichten onjuist geschreven. Positieve uitzondering was de energiebranche met 66% correct gespelde berichten.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing