Nederlandse marketeer vindt zichzelf creatief, gedreven en gepassioneerd

Nederlandse marketeer vindt zichzelf creatief, gedreven en gepassioneerd
  • Online
  • 27 jan 2015 @ 14:46
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social media

Voor het 5de jaar op rij heeft LinkedIn de profielen van zijn leden onder de loep genomen om te kijken wat de meest gebruikte woorden zijn. In het bericht hieronder vind je de algemene lijst, maar er is ook gekeken naar welke buzzwords populair waren bij de Nederlandse marketeers.

Met een nieuw jaar voor de boeg, denken veel mensen na over hun carrière. Zitten ze nog wel op hun plek of willen ze iets anders? 21 januari staat bekend als dé dag waarop het op LinkedIn topdrukte is met mensen die hun profiel aanpassen. Met als doel het goede voornemen om die nieuwe baan te vinden in 2015 waar te maken.

Stand out from the crowd
Vermijd in je profiel de woorden ‘creatief’, ‘gedreven’ en ‘gespecialiseerd’. Daarmee val je niet meer op bij recruiters en hr-professionals. Dat blijkt uit LinkedIn’s wereldwijde data-analyse van de profielen van de ruim 300 miljoen leden.

Top-10 meest gebruikte woorden op LinkedIn in 2014
Naast creatief, gedreven en gespecialiseerd vinden Nederlanders zichzelf op professioneel gebied ook ‘verantwoordelijk’ en een ‘expert‘. Daarbij zijn we vaak ‘enthousiast’ en ‘analytisch’, eigenschappen die in de rest van de wereld minder vaak voorkomen. De hele top-10 ziet er zo uit:

1. Creatief
2. Strategisch
3. Gedreven
4. Gepassioneerd
5. Enthousiast
6. Verantwoordelijk
7. Ambitieus
8. Innovatief
9. 'Track Record'
10. Gemotiveerd

Creativiteit boven verantwoordelijkheid
Ten opzichte van vorig jaar hebben de woorden ‘verantwoordelijk’ en ‘creatief’ van plek gewisseld in de top-10. Creativiteit is dus volop terug te vinden in Nederlandse profielen. Nieuw in de lijst zijn ‘gepassioneerd’ en ‘gemotiveerd’. De Nederlandse professional laat graag zien dat hij van zijn vak houdt. Maar velen doen dat óók.

‘Als je wilt opvallen, zorg dan voor context’, laat Britt van Capelleveen, e-recruiter, weten. ‘Houd het niet bij “lege” woorden maar laat zien wat je kunt en wat de resultaten daarvan zijn. Daarmee onderscheid je je van de massa. Was jij bijvoorbeeld het creatieve brein achter een bepaald project, noem dan dat project op je profiel en geef aan wat jouw bijdrage was.’

Wat je juist wél moet doen
Ben je ontzettend creatief, heb je een groot verantwoordelijkheidsgevoel en ben je enorm gedreven, zorg dus dat je opvalt tussen andere profielen. Onderstaande tips helpen je op weg:

Vertel niet wat je kunt, laat zien wat je kunt
Het elimineren van de buzzwoorden op je profiel is een geweldig begin, maar waak ervoor dat je niet het ene buzzwoord met het andere vervangt. Laat met voorbeelden zien waaróm je creatief bent. Heeft jouw creativiteit tot geweldige resultaten geleid? Of heeft het je verder geholpen in je carrière? Je kan dit gemakkelijk laten zien door voorbeelden van je werk te uploaden in je ‘summary’.

Weg met die vakantiefoto
Kijk eens goed naar je profielfoto. Geeft deze een goed beeld van jouw professionele persoonlijkheid? Onderschat de waarde van de profielfoto niet. Als je een profielfoto hebt, is de kans dat je profiel bekeken wordt 14 keer hoger dan als je er geen hebt.

Maak anderen nieuwsgierig
Laat mensen niet zoeken naar je kwaliteiten. Met een sterke headline kun je mensen nieuwsgierig maken om jou te leren kennen. En ben je actief op zoek naar een baan? Zet dat dan in je headline.

Laat je van je beste kant zien
Wat is nou een betere manier om te laten zien dat je gedreven bent dan door je vrijwilligerswerk op je profiel te zetten. Het kan helpen om aangenomen te worden. Onderzoek van LinkedIn in de VS heeft aangetoond dat werkgevers ervaring met vrijwilligerswerk net zo belangrijk vinden als betaald werk.

Vaardigheden maken de man
Het toevoegen van vaardigheden (skills) aan je profiel vergroot de kans dat je op LinkedIn bekeken wordt met 13 keer. Je vaardigheden bieden een visueel overzicht van jouw professionele identiteit op een makkelijke en overzichtelijke manier. Maak een mooie mix van high level en niche vaardigheden om ervoor te zorgen dat je naar boven komt in de voor jouw interessante zoekresultaten.

Geef je fans een plek op jouw profiel
Laat anderen voor je spreken door het vragen van aanbevelingen (recommendations). Voor de beste aanbevelingen vraag je hen om specifieke voorbeelden van je vaardigheden en talenten te geven.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken