LinkedIn en Instagram groeien door
- Online
- 18 feb 2015 @ 11:07
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Social media
- 18 feb 2015 @ 11:07
- Redactie Online
Het gebruik van LinkedIn en Instagram is in 2014 toegenomen en groeit ook door in 2015. Facebook is in 2014, net als in voorgaande jaren het populairste social media netwerk. Desondanks verwachten consumenten dat ze in 2015 minder gebruik gaan maken van Facebook. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder ruim 8.700 Nederlandse consumenten.
Ruim negen op de tien Nederlanders (92%) heeft minimaal één account op social media. Facebook is het bekendste en populairste social media netwerk in 2014. Ondanks de huidige populariteit van Facebook lijkt het gebruik te gaan afnemen. Dertien procent van de gebruikers verwacht Facebook komend jaar minder vaak te gaan gebruiken. Daarentegen verwacht slechts 6% het meer te gaan gebruiken. Met name 18- tot 34-jarigen geven aan dat hun gebruik waarschijnlijk gaat dalen.
Het aantal Nederlanders met een LinkedIn profiel is in 2014 gestegen tot 45%. Daarbij verwachten ze LinkedIn vaker te gaan gebruiken in 2015. Ook Instagram en Pinterest kunnen groei verwachten in 2015. In 2014 had 11% procent een profiel op Instagram. Bijna een kwart van de Instagrammers denkt het meer te gaan gebruiken, slechts één op de tien verwacht Instagram minder te gebruiken in 2015. Onder de Pinterest gebruikers (13% van de consumenten) denkt één op de vijf het vaker te gaan gebruiken, tegenover bijna één op de tien die het minder vaak gaat gebruiken. Pinterest is vooral een populair netwerk onder vrouwen. Vier op de vijf Pinterest gebruikers is namelijk een vrouw.
Volgens drie op de vijf social media gebruikers is berichtgeving op social media in staat om de publieke opinie te beïnvloeden. Voor 40% van de gebruikers heeft social media hun leven verrijkt. Daarentegen geeft bijna één op de vijf social media gebruikers aan dat ze minder live contact hebben als gevolg van social media. Contact onderhouden met vrienden en familie (62%) en oude bekenden (44%) zijn de belangrijkste redenen om social media te gebruiken. Daarnaast zijn het delen en bekijken van foto’s (39%) en filmpjes (28%) belangrijke redenen. En voor 32% is het gewoon een aangenaam tijdverdrijf. Dit blijkt ook wel, omdat 59% van de social media gebruikers aangeeft zelden of nooit een bericht te posten. Zij lezen vooral berichten van andere gebruikers. Slechts 14% van de social media gebruikers is een actieve poster.
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 8.749 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld.
Toelichting afbeelding
1 Het percentage van de internetpopulatie dat deze social media website kent. (geholpen naamsbekendheid)
2 Het percentage van de internetpopulatie dat zegt een profiel / lidmaatschap bij deze social media website te hebben.
3 Het percentage van de internetpopulatie dat zegt deze social media website in de afgelopen maand te hebben gebruikt.
4 Het aantal uren dat men zegt actief gebruik te maken van deze social media website (uren per week).
5 Het verschil in percentage van de huidige gebruikers die verwachten in het komende jaar meer of minder gebruik te maken van deze social media website.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing