[online start up] FlatTire, de wegenwacht voor je fiets

[online start up] FlatTire, de wegenwacht voor je fiets
  • Online
  • 16 mrt 2015 @ 08:30
  • 22695 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • Apps

Online start up FlatTire is één van de elf start ups die geselecteerd zijn voor het Startupbootcamp Smart City & Living ’15. FlatTire is een platform waar fietsers binnen 15 minuten hulp kunnen regelen als zij onderweg pech krijgen. De geselecteerde start ups krijgen de kans zich als bedrijf verder te ontwikkelen onder de vleugels van mentoren. De belofte is dat zij in drie maanden tijd bereiken waar je normaal achttien maanden voor nodig hebt. Tijdens de Demo Day in de eerste week van juli presenteren zij zich aan een zaal vol investeerders. MarketingTribune sprak met Horia Alexandriu van FlatTire.

Het team achter FlatTire bestaat uit Horia Alexandriu (25) en links op de foto. In het midden staat Bogdan Claru (25) en rechts Alex Andrei (24). In 2013 kwamen zij naar Amsterdam om hun Masters te behalen. Horia in Entrepreneurship, Alex in Research Psychology en Bogdan in Marketing. Zij werden vrienden en richten snel daarna FlatTire op.

Hoe kwam je op het idee voor FlatTire?
Vrienden vroegen mij voortdurend hun fietsen te repareren - dat is een hobby van mij - omdat zij niet tevreden waren met de bestaande fietsenmakers. Ik hoorde klachten over de wachttijd, te hoge prijzen, slechte service en de onhandigheid dat je je kapotte fiets bij de fietsenmaker moest zien te krijgen. Ik begon een facebookpagina en kreeg in één nacht een paar honderd likes. Het idee erachter was simpel: ik kom naar je toe en repareer je fiets. Het aantal likes groeide maar door - meer dan 10.000 nu - en een paar maanden later versterkten Bogdan en Alex het team. Nu hebben we twee reparateurs in dienst, een office manager en twee stagiaires.

Eind april lanceerden we de app. De meeste klanten gebruiken onze iOS-app, de Android versie van de app verwacht ik in april 2015. Onderaan dit artikel kun je in de video zien hoe het werkt.

Sleutelen jullie zelf ook nog mee?
Op dit moment repareren we de helft van de fietsen nog zelf. De andere helft wordt door onze reparateurs gedaan en zij worden per uur betaald. Om een idee van de prijzen te geven: een nieuwe binnenband kost de klant 16 euro. FlatTire was vanaf dag één winstgevend.

Hebben jullie tussen het sleutelen door ook nog tijd voor marketing?
Jazeker. 90 procent van ons budget gaat op aan Facebook en Google AdWords. Daarnaast focussen we op word of mouth - meer dan 33% van onze klanten horen van ons via vrienden en bekenden. Qua offline marketing moet je verder denken aan ‘branded bikes’ die overal in de stad staan, flyers en stickers.

Wat is jullie doelgroep?
Heel simpel: iedereen met een fiets in Amsterdam. Aangezien we zelfs iets goedkoper zijn dan reguliere fietsenmakers, hoeven we ons niet op het hogere segment te richten. Onze klanten zijn voornamelijk young professionals tussen de 25 en 34 jaar woonachtig in Amsterdam. 60 procent daarvan is vrouw.

Waarom is jullie website in het Engels?
Omdat we zelf geen Nederlands spreken en Nederlanders eigenlijk allemaal wel Engels spreken. Maar we verwachten de Nederlandse versie van de site binnen drie weken te kunnen lanceren.

Wanneer komen jullie naar Rotterdam, Den Haag en Utrecht?
Dit is nog maar het begin. We willen wereldwijd zelfs, te beginnen met de Nederlandse steden en de grote Europese steden, denk aan Kopenhagen, Dublin en Antwerpen.

www.flattire.nl




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Marketingfacts