Eerste website eindigend op .amsterdam online

Eerste website eindigend op .amsterdam online
  • Online
  • 31 mrt 2015 @ 09:56
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Website

Tedx.amsterdam had de eer om als eerste live te gaan met de nieuwe extensie .amsterdam. Andere bedrijven als Blond Amsterdam, muziekwinkel Concerto, maar ook de haven van Amsterdam (port.amsterdam) zullen volgen.

Erik Huizer, chief technology officer van Surfnet en hoogleraar internettoepassingen aan de Universiteit Utrecht: ‘De introductie van .amsterdam is een belangrijke stap in een continue proces om het internet fair, open, toegankelijk veilig en gratis te houden.’

De introductie van .amsterdam is onderdeel van een wereldwijde trend. Steden als Londen, New York, Berlijn hebben met succes hun ‘digitale grondgebied’ opengesteld. De nieuwe extensies geven ruimte aan economische groei op digitaal vlak en beantwoorden aan de schaarste aan domeinnamen in de bestaande extensies.

Vanaf 1 juni kan iedereen een domeinnaam aanvragen, waarbij er voorrang is voor Amsterdamse bedrijven en inwoners. Vanaf 1 september is het internetdomein zonder beperking open, op basis van ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’. De verwachting is dat domeinnamen op .amsterdam rond de € 40 per jaar gaan kosten.

.amsterdam is eigendom van de gemeente Amsterdam en wordt geëxploiteerd door dotAmsterdam, een zusterbedrijf van Mijndomein.nl.

This Page
Ook creatief digitaal productiebureau This Page is één van de pioniers met de nieuwe Amsterdamse domeinnaam: ThisPage.amsterdam. Het bureau heeft net zijn naam gewijzigd van Thispagecannotbefound. Medeoprichter Edward Tetteroo: ‘Vanwege praktische redenen en omdat we steeds meer internationale aandacht krijgen, besloten we de naam en url aan te passen, waarmee we de eer hadden als een van de eersten in de wereld live te gaan met de .amsterdam extensie.'

This Page verzorgt de productie van digitale projecten voor bureaus: naast apps, websites en campagnes in toenemende mate ook de creatie van installaties. Voorbeelden zijn de eerste interactieve muziekvideo voor Hi en de Oculus Rift-experience ‘Run like a Refugee’ met hardloopband voor ADCN. Ook het succesvolle digitale hoogstandje ‘The Cover that Judges You’ voor ADCN kreeg veel internationale aandacht.

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken