Eerste website eindigend op .amsterdam online
- Online
- 31 mrt 2015 @ 09:56
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Website
- 31 mrt 2015 @ 09:56
- Redactie Online
Tedx.amsterdam had de eer om als eerste live te gaan met de nieuwe extensie .amsterdam. Andere bedrijven als Blond Amsterdam, muziekwinkel Concerto, maar ook de haven van Amsterdam (port.amsterdam) zullen volgen.
Erik Huizer, chief technology officer van Surfnet en hoogleraar internettoepassingen aan de Universiteit Utrecht: ‘De introductie van .amsterdam is een belangrijke stap in een continue proces om het internet fair, open, toegankelijk veilig en gratis te houden.’
De introductie van .amsterdam is onderdeel van een wereldwijde trend. Steden als Londen, New York, Berlijn hebben met succes hun ‘digitale grondgebied’ opengesteld. De nieuwe extensies geven ruimte aan economische groei op digitaal vlak en beantwoorden aan de schaarste aan domeinnamen in de bestaande extensies.
Vanaf 1 juni kan iedereen een domeinnaam aanvragen, waarbij er voorrang is voor Amsterdamse bedrijven en inwoners. Vanaf 1 september is het internetdomein zonder beperking open, op basis van ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’. De verwachting is dat domeinnamen op .amsterdam rond de € 40 per jaar gaan kosten.
.amsterdam is eigendom van de gemeente Amsterdam en wordt geëxploiteerd door dotAmsterdam, een zusterbedrijf van Mijndomein.nl.
This Page
Ook creatief digitaal productiebureau This Page is één van de pioniers met de nieuwe Amsterdamse domeinnaam: ThisPage.amsterdam. Het bureau heeft net zijn naam gewijzigd van Thispagecannotbefound. Medeoprichter Edward Tetteroo: ‘Vanwege praktische redenen en omdat we steeds meer internationale aandacht krijgen, besloten we de naam en url aan te passen, waarmee we de eer hadden als een van de eersten in de wereld live te gaan met de .amsterdam extensie.'
This Page verzorgt de productie van digitale projecten voor bureaus: naast apps, websites en campagnes in toenemende mate ook de creatie van installaties. Voorbeelden zijn de eerste interactieve muziekvideo voor Hi en de Oculus Rift-experience ‘Run like a Refugee’ met hardloopband voor ADCN. Ook het succesvolle digitale hoogstandje ‘The Cover that Judges You’ voor ADCN kreeg veel internationale aandacht.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Wet aangenomen: TikTok VS moet... 24-04-2024
- Certificaat en register voor... 22-04-2024
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing