Microsoft: ‘Consumenten delen graag persoonlijke informatie als dat voordeel oplevert’

Microsoft: ‘Consumenten delen graag persoonlijke informatie als dat voordeel oplevert’
  • Online
  • 10 mrt 2015 @ 09:03
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Consumenten verwachten van bedrijven dat zij hen helpen aan een meer persoonlijke online ervaring en als duidelijk is welke voordelen dit oplevert, is 45 procent van de Nederlanders bereid daar persoonlijke gegevens voor af te staan. 34 procent verwacht zelfs niet anders dan dat ondernemingen ze op deze manier helpen aan relevante online content. Dat blijkt uit het rapport Microsoft Digital Trends 2015.

Het onderzoek biedt marketeers handvatten. Behalve dat consumenten hun persoonlijke informatie willen delen als het hun persoonlijke voordelen oplevert, laat het onderzoek ook zien dat consumenten steeds vaker trackingapps en -wearables gebruiken. Deze worden alleen nog weinig gebruikt voor het optimaliseren van persoonlijke prestaties. Bijna een derde van de Nederlanders geeft aan online gebruik te maken van sociale nichenetwerken die specifiek gericht zijn op zijn interesses.

‘Consumenten stellen zich steeds meer open voor bedrijven. Dat levert natuurlijk enorme kansen op voor marketeers, zolang ze zich aan de regels houden’, zegt Natasha Hritzuk, Senior Director Global Consumer Insights bij Microsoft. ‘Merken en technologische bedrijven moeten transparant zijn over hoe zij data verzamelen en gebruiken. Er moet ook een zekere beloning tegenover staan, iets waardoor consumenten bereid zijn informatie te delen en de interactie aan te gaan. Die toegevoegde waarde moet duidelijk zijn.’

Enkele trends uit het onderzoek:

IntelligentlyON

Door het enorme aanbod van informatie hebben Nederlanders online moeite te vinden wat ze zoeken. Meer dan vier op de tien geeft aan geïnteresseerd te zijn in tools die ze helpen informatie te filteren. Technologie die suggesties, aanbevelingen of nieuwe connecties aandraagt op basis van persoonlijke informatie, wordt dan ook steeds meer gewaardeerd. Iets meer dan een derde van de ondervraagde Nederlanders (34 procent) verwacht zelfs van ondernemingen dat ze persoonlijke data gebruiken om relevante suggesties te doen.

Real: Redefined

Consumenten maken het liefst geen onderscheid tussen offline en online. Bijna dertig procent zou graag zien dat digitale ervaringen naadloos aansluiten bij die in de fysieke wereld.

Right To My Identity

Bijna de helft van de Nederlandse consumenten (45 procent) wil meer inspraak in welke data ze delen. Bijvoorbeeld door een tool die ze hier meer inzicht in geeft, en ze de mogelijkheid biedt te bepalen welke gegevens voor welke periode wordt opgeslagen.

Life Analytics

Onder consumenten is er verder veel interesse in apps en devices die data voor persoonlijk gebruik opslaan. Hoewel echter maar liefst zestig procent wel eens gebruik maakte van dergelijke tools, gebruikte slechts achttien procent de data die deze tracking-apps en -devices genereren, daadwerkelijk om hun leven efficiënter in te richten en doelen te stellen. Bijna een derde (32 procent) doet helemaal niets met de informatie.

The New Age of Discovery

Nederlanders blijken geïnteresseerd in toekomstige technologie die suggesties en aanbevelingen doet voor nieuwe ervaringen en contacten op basis van hun persoonlijkheid en behoefte. Bijna een derde verwacht nu al van bedrijven dat ze hen kennen en helpen bij het ontdekken van nieuwe diensten en producten op basis van hun behoefte.

Now Networks

Op sociale media ontstaat er een trend waarbij one size fits all aan populariteit afneemt. Zo geeft 32 procent van de Nederlanders aan steeds vaker gebruik te maken van sociale-nichenetwerken die specifiek gericht zijn op zijn/haar interesses.

Creative Me

Nu al wil 28 procent van de Nederlandse consumenten hun digitale ervaring zelf vormgeven. Onder andere door diensten die op persoonlijke voorkeur ingesteld kunnen worden. Bijna een derde zegt eerder van ondernemers te kopen, die hen toestaan hun producten zelf samen te stellen of vorm te geven.

Methodiek
Het onderzoek vond plaats onder ruim 13.000 consumenten in dertien landen, waaronder Nederland. In 2013 werd ook een Microsoft Digital Trends-rapport gepubliceerd, die geen Nederlandse data bevatte. Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met Future Laboratory en Research Now. Het volledige rapport is hier te downloaden.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken