Online Betaal Congres: Thuiswinkel.org focust op communicerende betaalsystemen

Online Betaal Congres: Thuiswinkel.org focust op communicerende betaalsystemen
  • Online
  • 3 mrt 2015 @ 10:45
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Online betalen

Om negatieve effecten van de huidige betaalinfrastructuur in de markt tegen te gaan, is het noodzakelijk dat banken open staan voor koppelingen met aanbieders van nieuwe betaalmethoden. Dat zei Thuiswinkel.org vandaag tijdens het Online Betaal Congres. De belangenvereniging van webwinkels constateert dat men door middel van API’s, een beter samenwerkingsprotocol tussen verschillende betaalstandaarden, de conversie kan vergroten mét behoud van veiligheid.

De betaalinfrastructuur van de banken bestaat voornamelijk uit traditionele kaarten. Deze worden gebruikt door het overgrote deel van de consumenten. Webwinkels streven naar hogere conversie en nieuwe betaalmethoden spelen daarin een grote rol. Het probleem is dat de communicatie nog onvoldoende is tussen deze twee verschillende infrastructuren.

Voor deze communicatie zijn API’s geschikt. API’s liggen als een samenwerkingsprotocol op de standaarden van de banken en op de standaarden van de nieuwe toetreders zodat deze met elkaar kunnen praten. ‘Webwinkels zien in dat wanneer de techniek van API’s als een laag bovenop de bestaande betaalinfrastructuur wordt gelegd, dit innovatie zal stimuleren en betaalmethoden oplevert die een goed bereik en goede conversie kennen en meer services kunnen bieden’, zegt Paul Alfing van Thuiswinkel.org.
‘API’s zijn één van de belangrijkste ingrediënten in de nabije toekomst op het gebied van betalingsverkeer en daarom pleiten wij voor verdere standaardisatie om de toepassing te vergroten.’ Een voorbeeld is te zien bij veiligheidseisen. De bankenstandaard levert vaak 3D Secure. De nieuwe toetreders hebben hiervoor goede alternatieven, bijvoorbeeld het gebruik van vingerafdruk “fingerprinting”. Dankzij API’s kan nu betaald blijven worden binnen de vertrouwde bankomgeving maar met de nieuwste beveiligingstechnieken.
Online betalen in Nederland in 2015

Bovengenoemd voorstel maakt deel uit van de position paper ‘Online betalen in Nederland 2015’ die Paul Alfing vandaag presenteerde tijdens het 10de Online Betaal Congres in Houten. De belangenvereniging voor webwinkeliers komt in de position paper met zes aanbevelingen, verdeeld over vijf onderwerpen, die moeten bijdragen aan de drie waarden waar zij betaalmethoden op beoordelen: Bereik, Conversie en eerlijke Kosten:

One-click buy voor omnichannel
Aanbeveling 1: Introduceer producten die alle diensten (identificatie, betalen, adresgegevens) in één kunnen aanbieden, al dan niet via een wallet met alle faciliteiten (aan: alle marktpartijen).

Invoering e-mandaat
Aanbeveling 2: Om de realisatie van het e-mandaat te bespoedigen, gebruik de iDeal-functionaliteit (aan: De Nederlandsche Bank en Betaalvereniging Nederland)

iDeal
Aanbeveling 3: Analyseer de iDeal-infrastructuur om storingen te voorkomen en maak versneld werk van de ontkoppeling internetbankieren en iDeal om niet-beschikbaarheid van iDeal te minimaliseren (aan: de gezamenlijke Nederlandse banken).

Aanbeveling 4: Vergroot de toepassing van iDeal door toevoeging van nieuwe functionaliteiten zoals nieuwe betaalmomenten (aan: de gezamenlijke Nederlandse banken en Betaalvereniging Nederland).

Blockchain
Aanbeveling 5: Analyseer de mogelijkheden van het open source blockchain om breder toe te passen in het (Europese) betaallandschap (aan: alle marktpartijen en de gezamenlijke Nederlandse banken).

Application Programming Interface
Aanbeveling 6: Investeer in een API’s framework om Bereik, Conversie en Interoperabiliteit te bevorderen en extra diensten te kunnen bieden (aan: marktpartijen en de gezamenlijke Nederlandse banken).

Size: 259.1K bytes Modified: 3 March 2015, 10:48
Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken