Semantische zoekmachine geeft betekenis aan online data

Semantische zoekmachine geeft betekenis aan online data
  • Online
  • 23 mrt 2015 @ 15:22
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZoekmachineInnovatie

BuzzTalk lanceert met Buzzcovery.com een zoekmachine die het mogelijk maakt om uitgebreid betekenis te geven aan online zoekresultaten. Met behulp van semantische zoektechnologie wordt er niet alleen getoond dat er iets is gebeurd, maar ook wat er is gebeurd rond bijvoorbeeld een merk, evenement, thema, persoon of industrietak. Een verdieping die gebruikers volgens BuzzTalk in staat stelt om op een gevalideerde wijze meer betekenis te geven een de online beschikbare hoeveelheid big data en te ontdekken waarom iets is gebeurd.

Met Buzzcovery.com ziet de gebruiker veel meer dan het aantal online vermeldingen en de sentimentanalyse. De toepassing combineert een gevalideerde sentimentweergave met een analyse van de bovenliggende gemoedstoestand (zijn mensen blij als ze over een onderwerp praten, gespannen, verward, boos?). Verder laat Buzzcovery.com zien welke personen en organisaties het meest worden genoemd, welke industrietermen het meest worden gebruikt en wat de meest besproken onderwerpen rond een specifiek thema of merk zijn. Buzzcovery.com geeft inzicht in de online dynamiek rond een merk, organisatie of thema per land en plaats.

Herman Vissia licht de werking toe aan de hand van een concreet voorbeeld. ‘We gaan bijvoorbeeld op zoek naar wat er de afgelopen maand is gebeurd rondom de zoekterm NATO. We zien dan dat de bovenliggende gebeurtenis "critisism" is geweest. De gemoedstoestand die we het meest hebben kunnen detecteren is "vigor" vrij vertaald naar "vitaliteit", dit is een positieve gemoedstoestand, direct gevolgd door "tension" of spanning. Als we dan gaan kijken welke personen er het meest genoemd zijn rondom de NAVO dan zien we Vladimir Poetin, Barack Obama en Angela Merkel als key spelers. Als we dan kijken naar de bovenliggende "Industry terms" dan zien we dat het gaat over "Nucliar Power, Reaction Force en Sanctions. Kiezen we "technology" dan zien we dat "Night vision" eruit springt. Bekijken we snel even over welke landen het gaat, dan zien we duidelijk Rusland, Ukraine, Libie, Irak en Afganistan.'

In principe kan er volgens Vissia daarna een verhaal gereconstrueerde worden rondom de NAVO. 'De afgelopen maand, zonder dat we ook maar 1 artikel van de meer dan 7000 artikelen doorlezen. Door nu bijvoorbeeld op een tag in de word cloud te tikken, kunnen we direct alle onderliggende artikelen opvragen, en direct in detail lezen waar het precies over gaat. Het begrijpen wat er speelt rondom de NAVO is nu vele malen gemakkelijker geworden, omdat we, ondanks dat artikelen in verschillende talen zijn geschreven, we in een paar seconden al een eerste beeld hebben. Bovenstaande kan men ook toepassen op bijvoorbeeld "verkiezingen" in Nederland, maar ook rondom een bedrijf als "Samsung".
Het begrijpen wat er is gebeurt rondom een bepaald onderwerp, gebeurtenis of merk wordt zo een fluitje van een cent!’.

Over BuzzTalk
BuzzTalk indexeert en structureert elke dag honderdduizenden internationale publicaties uit vele duizenden websites. In het bijzonder nieuwssites, blogs, fora en wetenschappelijke tijdschriften, die via BuzzCovery.com gratis -in vijf talen- zijn te raadplegen. (WM) 
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken