E-mail Benchmark 2015: desktop blijft favoriet

E-mail Benchmark 2015: desktop blijft favoriet
  • Online
  • 8 apr 2015 @ 07:18
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekE-mailmarketingMedia

E-Village publiceerde 7 april jongstleden de 12e editie (2015) van de E-mail Benchmark, een periodiek onderzoek naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing. Ook dit jaar laat de E-mail Benchmark weer een paar opvallende uitkomsten zien. In tegenstelling tot de verwachting in 2014 dat mobiele devices de traditionele desktop gaan vervangen, blijkt uit de cijfers van dit jaar dat het merendeel van de unieke opens nog steeds op een desktop wordt gedaan. En 89 procent van de ondervraagde marketeers geeft aan zich in 2015 massaal te richten op e-mailmarketing. E-mailmarketing laat zelfs andere marketingkanalen als social media (28%) en SEO (59%) ver achter zich.

Deze resultaten zijn, samen met andere resultaten en conclusies, gebundeld in ‘De E-mail Benchmark - Editie 2015’ die nu te downloaden is op deze website. Zo meldt het persbericht.

Populariteit e-mailmarketing neemt toe
Van de marketeers vindt 83 procent e-mailmarketing in 2015 belangrijker binnen de marketingmix dan twee jaar geleden. En 89 procent van de ondervraagden geeft zelfs aan zich in 2015 massaal bezig te houden met e-mailmarketing en stelt daarvoor een marketingbudget van 250.000 euro beschikbaar (8%). Dit in tegenstelling tot social media dat in populariteit afneemt (28% versus 37% in 2014).

Kantelpunt mobiele opens nog niet bereikt
Ruim 45 procent van de unieke opens wordt op een mobiel device gedaan. Een flinke stijging ten opzichte van 34,6 procent in begin 2014, maar de opens op mobiele devices overtreffen nog steeds niet de opens op een desktop (55%). En dat is opvallend aangezien marketeers in 2014 nog verwachtten dat in 2015 het aantal unieke mobiele opens de desktop ruimschoots zou passeren. De verschillen in het aantal unieke mobiele opens van e-mails in de consumentenmarkt ten opzichte van zakelijke e-mails is erg klein. De gemiddelde mobiele open ratio voor consumentene-mails ligt op 12,31 procent en voor zakelijke e-mails op 11,38 procent.

Cultuur & entertainment branche heeft de meeste mobiele opens
Wel zijn er opvallend grote verschillen in de mobiele opens per branche. De branches die de meeste opens op mobiel krijgen ten opzichte van de totale opens in de branche, zijn cultuur & entertainment (46,04%), zorg & welzijn (44,91%), telecom (43,12%) en travel (42,65%). Het verschil tussen mobiele opens en desktop opens is hier dus kleiner dan in andere branches.

Belangrijkste uitdagingen in 2015
De belangrijkste uitdagingen voor marketeers in 2015 draaien om relevantie en conversie. Allereerst wil de marketeer beter segmenteren om relevante content te versturen (genoemd door 63% van de ondervraagden). De tweede uitdaging (49%) is het koppelen van de verschillende (interne) databases zodat er betere klantprofielen kunnen worden opgebouwd. Op de derde plaats staat het opzetten van event driven/automatische e-mailcampagnes met 47 procent.

Andere opvallende cijfers:

  • Conversie geldt als belangrijkste meetpunt voor het succes van een e-mail (39%), gevolgd door de click ratio (30%) en ROI (13%);
  • Zakelijke e-mails zijn in het afgelopen jaar structureel beter geopend dan consumenten
  • e-mails (34,60% t.o.v. 28,13%);
  • De gemiddelde CTR is in 2014 (4,43%) gestegen ten opzichte van 2013 (3,51%);
  • De piek van het aantal e-mailverzendingen ligt op vrijdag.

De diverse open ratio’s en de CTR uit de E-mail Benchmark laten zien dat het eigenlijk niet veel uit maakt wanneer een mailing wordt verzonden. De content bepaalt de ratio’s, niet het verzendmoment.

Over de E-mail Benchmark
Het onderzoek is uitgevoerd door Email Service Provider e-Village en behandelt alle aspecten van het  e-mailmarketingvakgebied. De cijfers uit de E-mail Benchmark zijn samengesteld uit ruim 3 miljard verzonden e-mails en ruim 8.500 campagnes van 750 vooraanstaande bedrijven in Nederland. In totaal komen 17 verschillende branches aan bod. Hierdoor kunnen marketeers de resultaten in de benchmark altijd met hun eigen situatie vergelijken. Alle cijfers zijn uitgesplitst naar zowel de business to business (B2B) als de business to consumer markt (B2C).

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken