Funda introduceert virtueel bezichtigen met Oculus Rift

Funda introduceert virtueel bezichtigen met Oculus Rift
  • Online
  • 22 apr 2015 @ 10:22
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Innovatie

Makelaars kunnen huizenzoekers virtueel huizen laten bezichtigen op funda. Daarvoor heeft het online vastgoedplatform een toepassing ontwikkeld rondom de Oculus Rift, de bril die de drager brengt in een virtuele werkelijkheid. Met deze bril kan de makelaar potentiële kopers rondleiden door een huis zonder dat ze daar aanwezig zijn.

De nieuwe toepassing ‘Virtueel bezichtigen via funda’ werd gelanceerd op fundament’15. Dit jaarlijkse funda-evenement voor NVM-makelaars vond gisteren plaats, met als thema ‘de boost voor uw business’. Die boost krijgen makelaars onder meer door deze toepassing, waar ze vanaf vandaag direct mee aan de slag kunnen. De introductie volgt een jaar na fundament’14, waarbij het thema ‘samen vooruitkijken’ was. Toen liet funda de makelaars alvast enkele nieuwe gadgets, waaronder de Oculus Rift, uitproberen.

Gemak voor makelaar, koper en verkoper
Virtueel bezichtigen via funda biedt gemak voor zowel de makelaar en de potentiële koper als de verkoper. ‘Een bezichtiging is een hele inbreuk op de dag’, aldus software developer Samir Boulema van funda. ‘Zeker een niet-succesvolle bezichtiging is uiteindelijk zonde van ieders tijd. Niet alleen van de makelaar en de zoeker, maar ook van de verkopende partij. Maar nu heeft de zoeker dankzij de virtuele bezichtiging het huis al intensief beleefd en is hij echt overtuigd geraakt van zijn keuze. Daardoor hoeft de verkoper zijn huis alleen nog open te stellen voor mensen met serieuze belangstelling.’

Vaker contact, beter advies
Volgens Boulema gaat virtueel bezichtigen voor meer contact tussen makelaar en huizenzoeker zorgen. Virtueel bezichtigen kan alleen op kantoor bij de makelaar. Net als bij een echte bezichtiging vervult de makelaar daarbij de rol van expert en adviseur. “Mensen op huizenjacht hebben nu extra reden voor een bezoek aan de makelaar. Door meer huizen in korte tijd te bezichtigen, krijgt de makelaar sneller een beeld van de wensen en behoeften van de huizenzoeker. Als hij daarop doorvraagt, kan hij beter advies geven over huizen die aansluiten bij de woonwens.”

Virtueel bezichtigen via funda
Funda stelt de toepassing kosteloos beschikbaar aan NVM-makelaars via de funda desk. De service geldt voor het actuele aanbod op zowel funda als funda in business. Virtueel bezichtigen is direct mogelijk voor elk object waarvan minstens één 360-gradenfoto is toegevoegd aan de presentatie op funda. Dat geldt nu al voor zo’n 30.000 objecten. Meerdere 360-gradenfoto’s met zogenaamde ingestelde ‘hotspots’ maken de beleving uiteraard groter.
Makelaars kunnen van de dienst gebruikmaken voor het volledige aanbod, dus niet alleen hun eigen portefeuille. Daardoor biedt virtueel bezichtigen via funda voor makelaars ook kansen op extra aankoopopdrachten. Virtueel bezichtigen is als toepassing bovendien interessant voor nieuwbouw: een virtuele wandeling door het toekomstige huis spreekt meer tot de verbeelding dan wanneer een potentiële koper zich er een voorstelling van moet maken met plattegronden en bouwtekeningen.

Virtueel bezichtigen via funda is een toepassing die is gebaseerd op de Oculus Rift, een virtual reality-bril met breed stereoscopisch beeld. Deze revolutionaire bril dompelt de drager ervan compleet onder in een virtuele wereld. De Oculus Rift werd oorspronkelijk voor gamers ontwikkeld, maar wordt nu ook ontdekt als basis voor tal van zakelijke toepassingen.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken