[Multichannel 2015] Wouter Wensing: 'Onmisbare Google Analytics analyses om direct geld mee te verdienen'

[Multichannel 2015] Wouter Wensing: 'Onmisbare Google Analytics analyses om direct geld mee te verdienen'
  • Online
  • 10 apr 2015 @ 09:45
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • InterviewMultichannel

Wouter Wensing - spreker op Multichannel Conference 2015 - is webanalytics en conversie-optimalisatie consultant bij e-Commerce bureau ISM eCompany. Zijn werkzaamheden bestaan onder andere uit het uitzetten van- en adviseren op het gebied van full-service conversie-optimalisatie trajecten. Ten grondslag hieraan ligt het volledig doormeten van bezoekersgedrag (Google Analytics), diepgaande data-analyses, onsite klantfeedback, gebruikersonderzoeken, heatmapping en een bak aan ervaring. Dit alles draagt bij aan gefundeerde hypothesen ten behoeve van A/B testen of direct doorvoeren van verbeteringen op het gebied van usability en persuasion. Wensing is verantwoordelijk voor succesvolle conversie- en online marketing trajecten bij opdrachtgevers als McGregor, Noosa-Amsterdam, Lucardi, Jeroen Beekman, Condoom-Anoniem, Klein Retail Group, State of Art, Sport2000, Reumafonds, A-mac, Sissy-Boy en Aviko en vertelt kort waar hij op Multichannel over spreekt en waarom u dit congres moet bezoeken.

1. Waarom moeten bezoekers naar jouw sessie komen?
Google Analytics is de meest bekende en toegankelijke tool om statistieken van je webshop te meten. Bijna iedere webshop eigenaar of online marketeer maakt hier daarom dan ook gebruik van.
Hoe de bergen aan data die dagelijks binnenstromen in Google Analytics echter geïnterpreteerd moeten worden en omgezet kunnen worden naar concrete actiepunten is voor vele gebruikers echter nog niet zo eenvoudig.
In deze sessie leg ik daarom aan de hand van sprekende voorbeelden en concrete tips, stap voor stap uit welke analyses de gebruikers het meest op weg zullen helpen om te achterhalen hoe bezoekers zich gedragen en waar zij obstakels ervaren.
Alle analyses zijn volledig toepasbaar op iedere webshop en geschikt om direct zelf mee aan de slag te gaan.

2. Is jouw sessie voor gevorderde Analytics-gebruikers of hebben beginners er ook iets aan?
Deze sessies is met name bedoeld voor gebruikers die hun weg in Google Analytics reeds goed kunnen vinden en graag meer uit hun data willen halen. Ook voor beginnende gebruikers zal in deze sessie echter een hoop inspiratie worden geboden om zelf mee aan de slag te gaan.

3. Is GA dé analytics oplossing of zijn er ook betaalde pakketten die behulpzaam kunnen zijn?
Google Analytics is niet de enige oplossing op het gebied van website statistieken. De stap naar betaalde pakketten zoals Omniture Sitecatalyst of Google Analytics Premium is kosten-technisch gezien echter zeer groot en vooral geschikt voor webwinkels in het hoogste segment. Deze pakketten bieden vooral meerwaarde op het gebied van zeer grote hoeveelheden data verwerken. Dankzij de continue doorontwikkeling van Google Analytics en de vele uitbreidingsmogelijkheden op het gebied van data doormeten zal meer dan 99% van de webshops echter meer dan genoeg hebben aan Google Analytics.

4. Wat zijn de problemen waar veel webshophouders tegen aanlopen als het gaat om de analyses?
Veel webshophouders weten hoe ze data in Google Analytics op basis niveau inzichtelijk moeten krijgen. Deze data wordt echter pas waardevol wanneer deze goed geanalyseerd kan worden, bijvoorbeeld door de juiste segmenten en dimensies naast elkaar te leggen en met elkaar te vergelijken. Hiervoor dient Google Analytics allereerst goed ingericht te zijn en de juiste doelen moeten correct worden doorgemeten. Alleen op deze manier kan data op de juiste manier geïnterpreteerd worden. Hier schieten veel webshophouders nog tekort en daarbij zal deze sessie hen op weg helpen.

5. Met wel gevoel verlaten de bezoekers jouw sessie?
De bezoekers verlaten deze sessie met “Ik kan niet wachten om te beginnen met mijn eigen analyses”-gevoel. Dankzij de vele inzichten, tips en how to’s kunnen zij dezelfde dag nog beginnen met het toepassen van de analyses op hun eigen webshop.

Meer informatie over het programma, sprekers is te lezen op www.multichannelconference.nl.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken