[Onderzoek] Adverteerder zet steeds vaker social media in
- Online
- 30 apr 2015 @ 12:42
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - MarketingOnderzoekOnline advertisingSocial media
- 30 apr 2015 @ 12:42
- Redactie Online
Nederlandse adverteerders zetten steeds vaker social media in. Bijna 95 procent adverteert op platforms als Facebook of LinkedIn. Social media advertising laat bovendien een snelle groei zien. Bijna 70 procent van de marketeers geeft aan in 2015 meer dan vorig jaar te adverteren op social media. Dat blijkt uit onderzoek van MediaScience onder de top-1000 adverteerders.
Binnen de totale marketingmix nemen social media nog een bescheiden plaats in. Voor het merendeel van de adverteerders (bijna vier op de tien) is dat slechts 10 procent. Voor bijna een kwart van de adverteerders (23%) beginnen de bestedingen op social media substantiële vormen aan te nemen: zo’n 15 procent maakt een vijfde van het marketingbudget vrij voor social media en 8,1 procent zelfs 30 procent. Zo meldt het persbericht vn MediaScience, een digitaal marketingbureau met een specialisme in programmatic buying.
Ultieme marketingmix
René Zeedijk, Managing Partner MediaScience: ´Het belang van social media in de marketingmix is een duidelijke trend die we naar voren zien komen in het Social Media Advertising onderzoek. Door middel van het onderzoek bieden wij marketeers een handvat om succesvol gebruik te maken van deze veelzijdige media.´
Facebook belangrijkste platform
Het onderzoek vond plaats onder 271 marketeers. Meer dan de helft (54%) van hen ziet Facebook als het belangrijkste platform om te adverteren. Op de tweede plaats staat LinkedIn, als belangrijkst genoemd door bijna een vijfde (19%). Advertising op Twitter en YouTube staat nog in de kinderschoenen: minder dan 5 procent vindt deze platforms het belangrijkst voor online marketing. Social media als Google+, Pinterest, Instagram en WhatsApp spelen nog niet of nauwelijks een rol in de marketingmix, omdat advertising op deze platforms nog niet mogelijk is.
ROI meten
Adverteerders zijn niet onverdeeld positief over de return on investment van de verschillende social media platforms: alleen Facebook scoort bovengemiddeld (met 3,1 op een vijfpuntschaal), de andere platforms zitten daar nog (ver) onder. Tumblr scoort het minst: 41,7 procent van de ondervraagde adverteerders waardeert de ROI als ‘slecht’. Adverteerders die social media (nog) niet inzetten voor hun marketingstrategie noemen de onduidelijke return on investment als een belangrijke belemmering: 37,3 procent is nog niet overtuigd van de effectiviteit. Daarnaast zien de ondervraagden een aantal organisatorische belemmeringen: geen mensen of tijd kunnen vrijmaken (eveneens 37,3%), geen budget (33,3%) of geen kennis (25,5%). Slechts 5,9 procent noemt het ontbreken van geschikte content als obstakel.
De whitepaper met alle onderzoeksresultaten is hier te downloaden.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing