TMT-sector groeit verder door cloud en online marketing

TMT-sector groeit verder door cloud en online marketing
  • Online
  • 29 apr 2015 @ 17:38
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Online

Het tij lijkt te keren voor de IT-branche, nu alle onderdelen ervan omzetgroei laten zien. De omzetstijging van IT-hardware bedroeg in 2014 1,8 procent, terwijl in 2013 nog sprake was van krimp. De groei komt vooral uit de zakelijke markt en wordt gedreven door de verkoop van netwerkapparatuur en servers. Deze markt groeit door mobiel en cloud. Dit concludeert ABN AMRO in zijn Visie op de TMT-sector die vandaag is gepubliceerd.

Softwarebedrijven zijn de best presterende bedrijven van de Technologie, Media & Telecomsector met een omzetgroei van 5 procent. Ook hier staat cloud computing aan de basis van groei, evenals de export van softwarediensten naar het buitenland. De cloud verandert de IT-markt ingrijpend. Het opent nieuwe markten, omdat nagenoeg de hele wereld via cloud diensten zal gaan afnemen.

Advertentiemarkt kruipt uit het dal
Na twee moeilijke jaren is ook de advertentiemarkt in 2014 opgekrabbeld. De bestedingen groeien mede dankzij grote sportevenementen, het economisch herstel en de sterke groei van online marketing. Het marktaandeel van dit advertentiemedium steeg in 2014 van 34 naar 38 procent. Dit ging volledig ten koste van print, dat zakte van 30 naar 26 procent. Behalve in print namen de advertentie-inkomsten van alle media toe. Opnieuw kwam online, dat inmiddels is uitgegroeid tot het grootste advertentiemedium, als beste uit de bus, met een stijging van 11,3 procent. Dit is een keerpunt ten opzichte van 2013 toen de groei juist terugliep naar 8 procent. Deze groeiversnelling is volgens ABN AMRO vooral te danken aan de sterke toename van mobile advertising op smartphones en tablets. Zij verwacht dat de advertentiemarkt ook in 2015 groei laat zal laten zien.

Telecom gevangen in omzetstagnatie
In 2014 kwam de telecommarkt tot stilstand. Krimpende deelmarkten - mobiele en vaste telefonie - en groeiende deelmarkten - glasvezel en mobiele data - hielden elkaar in evenwicht. In 2013 bedroeg de groei in de totale telecommarkt nog ongeveer één procent. Glasvezel heeft eind 2014 een marktaandeel van 11 procent en zorgt voor een lichte groei van de breedbandmarkt. De acceptatie van 4G verloopt een stuk sneller, nu ruim 1 op de 5 Nederlanders is overgestapt. Toch is de telecommarkt volgens ABN AMRO verzadigd. Zij verwacht omzetstagnatie, omdat groeisegmenten als glasvezel en 4G-abonnementen de krimp in de rest van de markt niet kunnen compenseren. Met de relatief hoge tarieven in Nederland verwacht ABN AMRO een nieuwe concurrentiestrijd op prijs. Dalende prijzen kunnen de acceptatie van 4G echter versnellen en het gebruik van mobiele telefonie doen toenemen. Dat kan een stap zijn naar nieuwe groei in de telecombranche.

‘In Nederland trekt de economie aan en vrijwel de gehele TMT-sector profiteert hiervan. Zo plukt de IT-branche de vruchten van de opkomst van cloud en is online marketing een aanjager van groei in de advertentiemarkt. TMT-bedrijven profiteren van de goede digitale uitgangspositie van Nederland en een sterke creatieve industrie”, vertelt Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media & Telecom van ABN AMRO. “In de telecommarkt laat de groei echter nog op zich wachten. De belofte van het Internet of Things hangt boven de markt, maar is nog niet zichtbaar in de cijfers. Alles wijst erop dat deze markt aan de vooravond staat van een concurrentiestrijd op prijs. Dit kan op termijn positief uitpakken. Doordat dalende prijzen een impuls kunnen geven aan mobiele telefonie - en dan vooral mobiele data - ligt de weg naar nieuwe groei in de telecommarkt mogelijk weer open.’

Klik hier voor de complete ‘Visie op de TMT-sector’.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken