‘Shell, KLM en ABN AMRO meest invloedrijke merken op LinkedIn’

‘Shell, KLM en ABN AMRO meest invloedrijke merken op LinkedIn’
  • Online
  • 18 jun 2015 @ 12:24
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social media

LinkedIn maakt vandaag bekend welke bedrijven behoren tot de top-10 meest invloedrijke merken onder zijn 364 miljoen leden wereldwijd. LinkedIn baseert de ranglijst op de LinkedIn’s Content Marketing Score, een score die bepaald wordt door het meten van de unieke engagement van een merk, gedeeld door de publieksgroep van het merk. Deze tool biedt marketeers inzicht in wat hun content doet ten opzichte van de content van de concurrentie.

Net als in 2014 houdt Shell vast aan de eerste plek van meest invloedrijke Nederlandse merken op LinkedIn. KLM neemt na vorig jaar een 4de, nu de 2de plaats in. De 3de in de lijst is ABN AMRO, vorig jaar nummer en daarmee de grootste stijger.

Nieuw in de top-10 ten opzichte van vorig jaar zijn Booking.com, Pon Automotive, Heineken en Deloitte. Verdwenen uit de top-10 zijn Randstad, KPN en LeasePlan.

De volledige top-10 2015

1 Shell (vorig jaar nr. 1)
2 KLM (vorig jaar nr. 4)
3 ABN AMRO Bank (vorig jaar nr. 8)
4 Philips (vorig jaar nr. 2)
5 ING Nederland (vorig jaar nr. 7)
6 Rabobank (vorig jaar nr.3)
7 Booking.com
8 Pon Automotive
9 Heineken
10 Deloitte

Hoe kom je in de top-10?
De meest effectieve merken gebruiken een mix van bereik, frequentie en eigen betrokkenheid om engagement op LinkedIn te boosten. Daarnaast worden medewerkers steeds vaker aangemoedigd om zich op te stellen als zogenaamde influencers. Doordat zij bedrijfscontent delen met hun eigen netwerk wordt het bereik en engagement nog groter.

● 99% van de meest invloedrijke merken wereldwijd laat hun medewerkers bedrijfscontent delen in hun eigen netwerk.
● 97% van deze merken laat medewerkers zelf een bijdrage leveren aan de contentinspanningen.
● 99% van deze merken deelt regelmatig een update op hun LinkedIn Company Page.
● 73% van deze merken gebruikt Sponsored Updates.
● Gemiddeld plaatsen zij zo’n 12,6 updates per week.

Welke onderwerpen resoneren het beste?
Uit LinkedIn-data blijkt dat actualiteiten en financieel nieuws het beste resoneren bij de publieksgroepen op LinkedIn. Dit wordt gevolgd door content over professionele ontwikkeling, leiderschap en productiviteit. Op een derde plek staan bedrijfsnieuws en trends in de sector. Om effectieve content te kunnen ontwikkelen die de aandacht pakt van de doelgroep, is het noodzaak om de betreffende sector goed te analyseren waardoor je een relevante en aansprekende contentkalender kan ontwikkelen.

Marianne Sebregts, communicatie- en social media adviseur ING: ‘LinkedIn is bij ING een van de meest gebruikte social media-kanalen. We hebben verschillende Showcase-pagina’s en bereiken relevante doelgroepen door middel van targetting. Op LinkedIn worden vooral financiële onderwerpen goed gewaardeerd. Denk aan bespaartips, belastingtips, financiële artikelen en tools zoals de Financieel Fit test. Ook hebben we een Showcase-pagina “Werken bij ING” waar we vacatures en interviews delen.’

Ook KLM heeft de doelgroep goed geanalyseerd. ‘Als KLM willen we zijn waar onze klanten zijn. LinkedIn is voor KLM een belangrijk platform omdat een belangrijke doelgroep - de frequent flyers - zich daar bevindt. We experimenteren veel om uit te vinden wat onze volgers op LinkedIn van ons verwachten. Naast zakelijke content bieden we sinds juli ook social customer service aan. Het aantal vragen groeit gestaag, wat voor ons bewijst dat dit voldoet aan een duidelijke behoefte’, aldus Karlijn Vogel-Meijer, manager Social Media bij KLM. ‘En het feit dat we nu ook daadwerkelijk tickets verkopen via LinkedIn, laat zien dat de mogelijkheden van LinkedIn veel groter zijn dan we in eerste instantie dachten.’

Marcel Molenaar van LinkedIn Benelux: ‘Professionals hebben steeds minder tijd, doen steeds meer mobiel en verwachten kwalitatieve, relevante én persoonlijke content. De merken in de top-10 zijn hierin zeer succesvol en zien in dat content tegenwoordig dé manier is om je klanten en prospects te inspireren, te voeden en in beweging te krijgen.’

Meer informatie over de wereldwijde top-10 is te lezen in dit blog.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken