Webwinkeliers willen hun marketing verbeteren
- Online
- 4 jun 2015 @ 16:02
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - WebwinkelMarketingSocial mediaDesignonderzoekE-mailmarketingOnline
- 4 jun 2015 @ 16:02
- Redactie Online
Bijna driekwart van het marketingbudget van webwinkeliers wordt door hen aan online marketing besteed. Daarbij geeft 60 procent van de webshops aan dat er ruimte voor verbetering is op de verschillende online marketinginstrumenten zoals Search Engine Optimization (SEO), Search Engine Advertising (SEA), social media en e-mailmarketing. Dat blijkt uit onderzoek van InSites Consulting in opdracht van Marktplaats Zakelijk.
Webshops maken vooral gebruik van online marktplaatsen als Marktplaats, Beslist.nl en Bol.com (80 procent), social media marketing (68 procent), SEO (64 procent), SEA (63 procent) en e-mailmarketing (33 procent). Gemiddeld 40 procent van de webshops besteedt de marketingactiviteiten uit, waarbij dat percentage hoger is bij bedrijven met meer dan twee medewerkers (62 procent), tegenover 28 procent voor bedrijven met één of twee medewerkers. Vooral activiteiten rond SEO (17 procent), SEA (17 procent) en online marktplaatsen (15 procent) worden uitbesteed. Ook voor het type activiteiten geldt dat bedrijven met meer medewerkers meer specifieke activiteiten uitbesteden. Daarbij zijn webshops vooral tevreden over de uitbestede activiteiten rond SEA (63 procent), SEO (54 procent) en vervolgens online marktplaatsen (43 procent).
Het onderzoek laat ook zien dat 66 procent van de webshops uit maximaal twee personen bestaat, waarbij 76 procent ook eigenaar is. De verantwoordelijkheid voor de marketingactiviteiten ligt bij 91 procent van de ondervraagde webshops bij één of twee personen. Gemiddeld wordt er tien uur per week aan marketingactiviteiten besteed. Daarbij wordt vooral met collega’s en personen uit het eigen netwerk over marketing en e-commerce gesproken (45 procent). Verder besteden ze tijd aan het raadplegen van websites (43 procent), nieuwsbrieven (36 procent) en marketing en e-commerce bladen (31 procent).
Onvoldoende tijd (49 procent) en kennis (49 procent) zijn de belangrijkste argumenten voor het uitbesteden van marketingactiviteiten. Een argument om juist niet uit te besteden is de tijd die het managen van externe partners post in relatie tot het matige resultaat dat uitbesteding oplevert (33 procent) en het feit dat er te weinig controle op dit proces is (30 procent). Dit laatste argument speelt vooral bij de webshops met meer dan twee medewerkers.
Alle ondervraagde webshops meten het resultaat van hun marketingacties. Vooral de toename van verkopen is van belang (71 procent), naast het aantal bezoekers (40 procent) en de groei van het aantal klanten (36 procent). Gemiddeld is de helft van de webshops tevreden over het resultaat van de marketingactiviteiten, met name waar het gaat om de online en offline traffic, de naamsbekendheid en het aantal klanten en verkopen.
Het onderzoek van InSites Consulting is uitgevoerd onder 234 webshops. Bij 155 webshops waren één of twee personen werkzaam en bij 80 webshops ging het om drie of meer personen. Alle respondenten waren verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten van hun webshop.
Over Marktplaats Zakelijk
Marktplaats genereert met 7,3 miljoen unieke koopgerichte bezoekers per maand een enorme hoeveelheid intentiedata waarmee Marktplaats Zakelijk het Nederlandse bedrijfsleven, van groot tot klein, adviseert over het opzetten van de meest effectieve online campagnes. Voor meer informatie, zie de website www.marktplaatszakelijk.nl
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing