Twinkle 100: Koploper Ahold loopt uit

Twinkle 100: Koploper Ahold loopt uit
  • Online
  • 24 sep 2015 @ 14:15
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerce

Ahold wordt als koning van de online retail gevolgd door RFS Holland Holding (van onder meer Wehkamp en Fonq), Zalando en Coolblue. In de travelbranche gaan KLM en TUI (vroeger Arke) op kop. Dat blijkt uit de achtste editie van de Twinkle 100. Deze werd vandaag in DeFabrique in Utrecht uitgereikt aan de retailers en reisorganisaties die hierin zijn opgenomen. Dit jaar gaat het om een extra dikke editie met 200 online retailers en 30 online reisorganisaties.

De Twinkle100 2015 biedt een overzicht van de 100 in omzet grootste webwinkels van Nederland en de 100 opvolgers in het middensegment. Voor de travelbranche heeft de redactie een aparte top-30 samengesteld. Dit jaar zijn de groten - net als in voorgaande jaren - weer groter geworden. De top-10 voor retail en travel ziet er als volgt uit:

Retail top-10

Bedrijf Omzet in miljoenen euro’s (afgerond)

1 Ahold
(ah.nl, etos.nl, gall.nl, bol.com) 910
2 RFS Holland Holding
(create2fit.nl, fonq.nl, wehkamp.nl) 498
3 Zalando 417
4 Coolblue 275
5 Thuisbezorgd.nl 230
6 H&M 162
7 KPN 145
8 Ticketmaster 144
9 Hema 135
10 Otto 119

Travel top-10

Bedrijf Omzet in miljoenen euro's
(afgerond)

1 KLM 533
2 TUI Nederland 449
3 Sundio Group 380
4 Transavia 300
5 Thomas Cook 256
6 Travix 222
7 Landal GreenParks 157
8 Roompot Vakanties 154
9 Otravo 152§
10 Tix.nl 151

De cijfers in het kort:
• Totale omzet 10 miljard euro
• Travel omzet 4 miljard
• Retail top-10 goed voor 3 miljard euro
• Retail top-5 goed voor 2 miljard euro
• Gehele retail top-100 goed voor 6 miljard euro (vorig jaar 5,2)

E-commerce in de kinderschoenen
‘Om een beter beeld te krijgen van branches waar e-commerce nog in de kinderschoenen staat, hebben we dit jaar ook het middensegment in kaart gebracht’, aldus hoofdredacteur Marieke Verdonk. ‘In dit middensegment komen ineens bekende namen terug als Decathlon, Yves Rocher, Expert en Kruidvat. Grote namen met een bescheiden online aandeel. Ook dat zegt wat over de markt.’

Over de Twinkle100
Het gaat in deze editie om online b2c omzet over 2014 (exclusief btw en na verrekening retouren) behaald uit de eigen webshop(s) aan Nederlandse consumenten. Om in de Twinkle100 te worden opgenomen, moet het bedrijf een Nederlandse bv hebben. Het onderzoek naar de organisaties heeft plaatsgevonden van april tot en met augustus 2015.

Naast omzetcijfers bevat de Twinkle100 infographics over het binnen- en buitenlandse e-commerce landschap, gegevens over toeleveranciers waarmee de webwinkels samenwerken, informatie over pageviews, sociale media-accounts, laadtijden, conversiepercentages en nog veel meer.
De Twinkle100 wordt samengesteld door de redactie van Twinkle en is een uitgave van BBP Media.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken