Cross border e-commerce: 1 biljoen dollar in 2020 (1)

Cross border e-commerce: 1 biljoen dollar in 2020 (1)
  • Online
  • 12 okt 2015 @ 09:42
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • E-commerce

De verwachting is dat over vijf jaar 1 biljoen dollar omgaat in cross border e-commerce, zo blijkt uit onderzoek van Accenture in opdracht van de Alibaba Group. In 2020 shoppen meer dan 900 miljoen mensen over de grens, en dit maakt naar verwachting 30 procent van de totale globale B2C-transacties uit. Vooral spelers buiten Europa spelen hier in toenemende mate op in, denk aan webshops in Azië en de Verenigde Staten die steeds meer exporteren naar Europa. De hoogste tijd voor Nederlandse ondernemers om zich voor te bereiden op deze cross border kansen en bedreigingen. Het eerste deel van dit blog gaat in op de basis voor succesvol cross border ondernemerschap.

Flexibiliteit

Wat in Nederland werkt, is absoluut geen garantie voor succes over de grens - laat staan intercontinentaal. Doe onderzoek naar de lokale behoefte - je kunt hier in Nederland met afstand marktleider zijn in jouw niche, een ander is dat ongetwijfeld ook in zijn eigen land. Is die aanbieder er niet al? Is er dan überhaupt wel behoefte aan je product?

Communicatie en marketing

Een veelgemaakte fout is het simpelweg vertalen van je Nederlandse webshop - dat werkt niet. Ook ‘een bekende van je’ die vloeiend Duits of Frans spreekt kan, als non-native, geen perfecte vertaling voor je maken. ‘Penny-wise and pound-foolish’: schakel een professioneel vertaalbureau in die begrijpt wat in de andere cultuur aansprekend is.

Dit geldt ook voor seo/sea. Je kunt hierin investeren wat je wilt, maar als je niet weet hoe en met welke keywords een Fransman zoekt naar jouw producten, dan gaat hij het ook niet vinden.

Klantenservice en vertrouwen

Gebruik lokale telefoonnummers en e-mailadressen, een ‘local business entity’ (bijvoorbeeld een Ltd. of Gmbh) en verdiep je in veelgebruikte en herkenbare trustmarks en labels.

Je bent, zeker in het begin, een nieuwe speler, realiseer goed dat elk missertje wat vertrouwen raakt extreme impact op je sales heeft. Die sales is er dan namelijk simpelweg niet. Geen sales = geen omzet = geen winst = geen internationaal succes. Ook niet nationaal, maar dat wist je als succesvolle e-commerce ondernemer natuurlijk al.

Deze elementen zijn voor ondernemers altijd aan de orde en lijken misschien vanzelfsprekend. Toch is het bij iedere nieuwe markt en doelgroep van belang om deze elementen serieus te bekijken en te beoordelen op basis van toepasbaarheid binnen de nieuwe markt.

Internationale expansie is een serieuze kwestie en vereist een goede strategie. Door samen te werken met internationaal ervaren partners (én deze tips ter harte te nemen) kun je de weg over de landsgrenzen heen al sterk vereenvoudigen.

Dit blog is geschreven door Jasper Scheffer van betaalmethode Klarna. Hij reikt in twee blogs een aantal belangrijke focuspunten aan op basis van internationale ervaring in 18 landen.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken