Digitalisering stuwt omzet dance-industrie naar 7 miljard euro
- Online
- 16 okt 2015 @ 14:52
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Digitaal
- 16 okt 2015 @ 14:52
- Redactie Online
De omzet van de wereldwijde dance-industrie stijgt in 2016 tot boven de 7 miljard euro. De afgelopen jaren zijn de inkomsten al flink toegenomen, van 4 miljard in 2012 tot 6 miljard in 2015. Dat voorspelt adviesbureau EVAR op de website EDM en de Digitale Wereld. Tweederde van de omzet komt uit evenementen, de overige inkomsten zijn afkomstig van onder meer online streaming en muziekverkoop.
Het miljardensucces is voor een groot deel te danken aan de digitale transformatie die de dance-industrie heeft ondergaan, aldus DDMCA-directeur Denis Doeland. Volgens de digitaal strateeg, die dj’s als Hardwell en Nicky Romero, maar ook organisaties als 538 en ALDA Events tot zijn klantenkring mag rekenen, weet de dance-scene als geen ander online fans aan zich te binden.
'De keiharde euro’s komen vooral via events binnen, maar dat was niet mogelijk geweest als dj’s online geen netwerken met miljoenen fans zouden hebben opgebouwd. De hele muziekindustrie is op zijn kop gezet door de digitalisering en dance-organisaties nemen daarin nu het voortouw. Zij begrijpen als eerste hoe waardevol de online connectie met fans en het analyseren van de bijbehorende persoonsdata is. Het resultaat is een volledig digitaal businessmodel dat zijn vruchten afwerpt.'
Nederland innovatieland
Nederland loopt voorop bij deze digitale ontwikkelingen. Nederlandse dj’s domineren de toplijsten en over de hele wereld trekken zij miljoenen liefhebbers naar hun optredens. Denis Doeland: 'Nederland is dan ook het land bij uitstek als het gaat om digitalisering en vooruitgang. Alles en iedereen is verbonden met elkaar. We hebben een overheid die innovatie actief steunt en startups krijgen hier alle ruimte om te groeien. Dat ideale innovatieklimaat zie ik als basis van de succesvolle digitalisering van de dance-industrie.'
Dance-industrie als voorloper
De dance-industrie loopt op digitaal gebied ver voor op andere sectoren, aldus Doeland. 'Sport- en mediamerken zijn op de goede weg, maar in sectoren als de financiële wereld is er nog veel werk aan de winkel. Digitalisering is niet iets voor alleen de marketing- of salesafdeling, zoals je nu nog vaak ziet. Het hele businessmodel moet omgegooid worden en daarvoor zijn organisatiebrede veranderingen vereist. De dance-industrie laat zien hoe dat moet.'
Ruud Hendriks, medeoprichter van Startupbootcamp, beaamt dit: 'De dance-industrie is wat mij betreft hét voorbeeld van een sector die de digitalisering succesvol heeft omarmd. Het is een branche met een echte digitale bedrijfsstrategie, met online netwerken van miljoenen fans die goud waard zijn. De omzetcijfers zeggen genoeg.'
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing