Nederlandse consument extreem positief op reviewsites
- Online
- 30 okt 2015 @ 15:59
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - InteractieSocial media
- 30 okt 2015 @ 15:59
- Redactie Online
Websites met online reviews van consumenten hebben grote impact, maar zijn vaak extreem positief. Dat blijkt uit onderzoek van social media analysetool Coosto naar invloedrijke beoordelingssites in binnen- en buitenland. Reis- en restaurantsites staan vol lofuitingen en aanbevelingen: gemiddeld liefst 83 procent van de geplaatste berichten. Zo is 71 procent van de klantbeoordelingen op reissites als TripAdvisor en Zoover uitgesproken positief. Bij het veelgebruikte Iens, waarop Nederlanders recensies over restaurants kunnen geven, is het percentage positieve berichten zelfs 87 procent. Reacties op fora of sociale netwerken zijn in vergelijking veel neutraler en hier zijn positieve en negatieve berichten veel meer in evenwicht.
Beoordelingssites vs. andere online kanalen
Gemiddeld is in Nederland nog geen kwart van de berichten op sociale media als Facebook, Twitter en Linkedin positief. Instagram is hierbij met 48 procent een grote positieve uitschieter. Op blogs, fora en nieuwssites ligt het aantal uitgesproken positieve reacties met gemiddeld 35 procent nog wat hoger dan bij sociale netwerken. Toch komt dit nog lang niet in de buurt bij het positivisme op grote beoordelingssites. Analyse van ruim 300.000 berichten in het afgelopen halfjaar wijst bijvoorbeeld uit dat 83 procent van de Nederlandse reviews uitgesproken positief zijn. Opvallend is overigens, dat ‘maar’ 35 procent van de restaurants uit de recente Albert Heijn-spaaractie op Iens positief beoordeeld wordt.
Hoge waarderingen ook internationaal fenomeen
Internationaal is op beoordelingssites dezelfde trend waarneembaar. Driekwart van de reizigersbeoordelingen op TripAdvisor krijgt 4 of 5 sterren. In totaal geeft meer dan 40 procent zelfs de maximale score, tegenover slechts 4 procent die maar één ster geeft. Van de begeleidende teksten in 100.000 onderzochte Tripadvisor-reviews bleek 55 procent uitgesproken positief en 10 procent uitgesproken negatief. De impact van dergelijke beoordelingssites is erg groot. Uit recent onderzoek van Flycatcher blijkt bijvoorbeeld dat 84 procent van de Nederlandse bevolking hun keuze voor een hotel, bed & breakfast of bungalowpark laat beïnvloeden door online reviews op reiswebsites als TripAdvisor.
Rens Dietz, marketingmanager bij Coosto: 'Voor merken is het cruciaal te weten hoe mensen online over je praten. Net als het monitoren van berichten op sociale netwerken als Twitter en Facebook, is ook het analyseren van reviewsites bij veel bedrijven nu gemeengoed geworden. Dit onderzoek toont aan dat je een positieve recensie op een reviewsite makkelijker krijgt dan bijvoorbeeld een positieve tweet. Dat is onmisbare duiding bij het meten van je imago.'
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing