[interview] Advertentievliegwiel voor amateurclubs
- Online
- 9 nov 2015 @ 14:47
- Link
-
Wout Maas
redacteur MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - Online advertising
- 9 nov 2015 @ 14:47
- Wout Maas
Adverteerders kunnen via een digitaal netwerk van lokale sportamateurverenigingen hun specifieke doelgroep(en) bereiken, tegelijkertijd spekken verenigingen hierdoor hun vaak slecht gevulde kas, zonder dat ze zelf moeite hoeven te doen om advertenties te genereren en te modereren. Zie daar het concept van het digitale advertentienetwerk AdsToSport.
Van de netto-omzet van het bedrag dat een adverteerder investeert in een advertentie die draait bij de verenigingen, gaat 50 procent direct naar de vereniging. De adverteerders rekenen verder met AdsToSport af op basis van het aantal keren dat hun banner is bekeken op de website van de desbetreffende vereniging.
Verenigingen kunnen op hun beurt kosteloos deelnemen door een banner of een HTML-code op de website van AdsToSport te plaatsen. Aangesloten verenigingen kunnen op deze manier naar raming van AdsToSport enkele euro’s per lid verdienen. Daarmee genereren zij dus direct nieuwe inkomsten.
Verbindende schakel
Keeper van het Nederlands Hockeyelftal Jaap Stockmann reflecteerde het afgelopen jaar meer dan eens met zijn hockeyvrienden, en inmiddels ook zakelijk compagnons, Peter van Braak en Rick van Breugel op de problematiek van lokale sportverenigingen die te kampen hebben met terugvallende inkomsten. ‘De subsidies van het Rijk drogen op, en het blijkt voor verenigingen steeds moeilijker te zijn om sponsoren te vinden. Daarnaast constateerden we dat verenigingen een bereik hebben dat erg interessant kan zijn voor adverteerders. Toch maken grote adverteerders daar meestal geen gebruik van omdat het teveel tijd kost om per club te analyseren of je wel of niet wilt sponsoren. AdsToSport wil daarom sportverenigingen en adverteerders met elkaar verbinden. Daarmee realiseren we meteen een nieuwe inkomstenbron’, zo verklaart Stockmann de oprichting en het bestaansrecht van zijn digitale start-up.
Verenigingen stellen dus advertentieruimte beschikbaar op hun website. Dat kan leiden tot conversie. Daarnaast verzamelt AdsToSport, op geanonimiseerde wijze, data van de bezoekers van de website van de betreffende vereniging. ‘Op basis daarvan maken we profielen en die stellen we bijvoorbeeld ter beschikking van onze adverteerders’, zo verklaart Stockmann.
AdsToSport kende drie maanden geleden een soft launch en startte officieel op 24 september tijdens een kick-off event op Kampong, de grootste hockeyclub van Utrecht. Het mag nu al 750 grote en middelgrote adverteerders tot zijn clientèle rekenen. ‘Dat loopt bijvoorbeeld van een bekende bank tot een grote zorgverzekeraar, en van een bekend merk uit de levensmiddelenbranche tot een groot sportkledingmerk. Ja, het is mooi en boven verwachting dat er al zoveel merken zijn ingestapt!’, zo vertelt Stockmann begeesterd.
Exclusiviteit
Voor kleinere bedrijven is nu nog geen plaats, maar in de toekomst zeker wel, zo bezweert Stockmann. ‘Daar gaan we zeker ook ruimte voor bieden, maar we willen nu in de opstartfase eerst graag volume creëren.’
De advertenties draaien generiek, tegelijkertijd is segmentatie mogelijk. ‘De vereniging geeft aan welke sponsoren exclusiviteit hebben. Deze afspraken respecteren wij uiteraard, we zullen geen conflicterende advertenties tonen. Dus als de Rabobank bijvoorbeeld een vereniging sponsort dan zorgen wij uiteraard dat er op de website van die vereniging geen advertentie van de ABN Amro zichtbaar is’, zo licht Stockmann toe.
-
Wout Maas
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing