Betaalapp voor in de horeca

Betaalapp voor in de horeca
  • Online
  • 11 nov 2015 @ 11:04
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieApps

De Nederlandse startup Tabster introduceert een geheel nieuwe manier van betalen in de horeca. Klanten hoeven geen portemonnee meer op zak te hebben, maar kunnen hun rekening openen, delen en betalen via de app. Hun creditcard of IBAN is hieraan gekoppeld. Het bedrijf speelt hiermee in op de trend dat betalen steeds handiger en sneller moet kunnen.

Geen gedoe meer met kleingeld of pinnen in de horeca. Niet meer wachten op de rekening. Nooit meer gezeur met je vrienden over wie welk deel van de rekening moet betalen. Daarvoor zorgt Tabster. De Amsterdamse start-up gaat het betalen in de horeca drastisch veranderen, net als Uber op de taximarkt en AirBnB bij hotelovernachtingen. Volgens medeoprichter Sjoerd Rothweiler zorgt de app er voor dat betalen naar de achtergrond gaat. ‘Dan kunnen we ons in de horeca weer volledig storten op waar het écht om gaat: het gezellig hebben met je vrienden.’

Slimme kassa-aansturing
De Tabster-app is gekoppeld aan het kassasysteem van de betreffende kroeg of restaurant, onafhankelijk van het type software of hardware. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door Eijsink Afrekensystemen, dat op 1 september 2015 een belang in Tabster heeft genomen. Eijsink levert kassasystemen en aanverwante diensten aan de Nederlandse horeca. 
Ook Eijsink ziet de app als uitkomst voor veel horecabedrijven. ‘Ondernemers zijn verzekerd van betaling, dankzij de koppeling van de app aan de creditcard of IBAN’, aldus René Eijsink, commercieel directeur van Eijsink Afrekensystemen. ‘Daarnaast bespaart het heel veel tijd en gedoe. Op drukke avonden is met één druk op de knop een rekening aangemaakt; klanten hoeven nooit meer per rondje af te rekenen. Dat levert enorm veel tijdswinst op, waardoor de horecaondernemer bijvoorbeeld meer drankjes kan verkopen.’

Pilot en uitrol vanuit Amsterdam
Op dit moment kan Tabster worden gebruikt in de Amsterdamse cafés Zouk, café Vanzz en café De Pijp. Als de pilot succesvol is afgerond, volgen horecazaken in de rest van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Vervolgens wordt Tabster met behulp van Eijsink over de rest van Nederland uitgerold. Rothweiler: ‘We willen een perfect werkende en supergebruiksvriendelijke app voor consumenten. Vandaar dat we het rustig aan uitrollen. Tabster verandert in principe niets aan de processen in de horeca. We optimaliseren deze alleen. Dat zorgt ervoor dat de barman en –vrouw met nog meer plezier hun werk kunnen doen en dat de klant meer tevreden is.’

Over Tabster
Tabster is gevestigd in Amsterdam en onderdeel van de incubator van ING: de ING Innovation Studio. De start-up werd in 2013 opgericht door Sjoerd Rothweiler en Frans van Hoogstraten. Rothweiler werkte ruim zeven jaar voor ING voordat hij met Tabster begon. Van Hoogstraten heeft een achtergrond als IT-ingenieur. Tabster heeft inmiddels ruim 400.000 euro opgehaald bij investeerders. Binnenkort start er een campagne om nieuwe funding op te halen op Leapfunder

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken