Spencer gidst passagiers op Schiphol

Spencer gidst passagiers op Schiphol
  • Online
  • 27 nov 2015 @ 11:08
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Innovatie

Passagiers die de weg niet kunnen vinden op Schiphol worden vanaf maandag geholpen door een robot genaamd Spencer. De 'gidsrobot' wordt eerst een week op Schiphol getest en maakt in maart dan waarschijnlijk definitief zijn opwachting. Spencer is ontwikkeld door Örebro Universitet in Zweden met financiering van vooral de Europese Unie. Naast KLM zijn SME Bluebotics, diverse universiteiten, zoals de Universiteit van Freiburg, München, Twente en Orebo, de Hogeschool Aachen en het Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) en Schiphol aan het project verbonden. Het project is door de Europese Commissie gesubsidieerd.

Spencer beschikt over gedetailleerde plattegronden van het vliegveld en laserogen waarmee het afstanden kan meten. De ontwikkelaars hebben de robot zo ingesteld dat het niet door groepen mensen heen rijdt, maar wacht als er een groep voorbij komt. Ook controleert Spencer of alle mensen die de robot volgen nog in de buurt zijn, zodat er niemand wordt achtergelaten.
Tegelijkertijd vergen de laatste technische aanpassingen meer tijd dan verwacht volgens de wetenschappers die Spencer hebben gemaakt en ontwikkelen. Vooral tijdelijke objecten op de luchthaven zijn volgens hen lastig te herkennen door de robot.

Lees hier meer over het project en de financiering
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken