WNF luidt de noodklok in Aarde op 1

WNF luidt de noodklok in Aarde op 1
  • Online
  • 13 nov 2015 @ 10:50
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het Wereld Natuur Fonds (WNF) geeft de kijker in zijn nieuwe campagne Aarde op 1 een duidelijke keuze; geven we de aarde op of geven we de aarde door? Daarmee breekt het met de traditie waar het WNF in staat, namelijk juist laten zien hoe mooi de aarde en de natuur zijn. Dat is volgens verantwoordelijk campagneleider Ellen Hendrix noodzakelijk omdat de urgentie van bijvoorbeeld stroperij, ontbossing, afname van zee-ijs en overbevissing onomkeerbare vormen aannemen. Een grote campagne die start op maandag 16 november via Twitter wordt gelanceerd door astronaut en ambassadeur van het WNF André Kuipers en wordt afgesloten met een ‘wervelende televisieshow’ op AVROTROS op woensdag 16 december moet deze boodschap op indringende wijze overbrengen.

Op de campagnesite zijn de grootste acute gevaren voor vijf bedreigde diersoorten en hun leefgebied uitgelicht: de neushoorn, de rivierdolfijn, de ijsbeer, de zeeschildpad en de berggorilla en hun bedreigingen stroperij, vervuiling, afname van zee-ijs, overbevissing en ontbossing. De bedreigingen die deze diersoorten dagelijks ervaren zijn volgens het WNF dusdanig gruwelijk en acuut levensbedreigend dat onmiddellijk actie is vereist. MarketingTribune sprak met Senior Communications & Campaign Manager Ellen Hendrix over de trendbreuk die met deze campagne wordt gemaakt, de mozaïekbenadering van problemen, de noodzaak tot verduurzaming en bewustwording en het belang van ingrijpen.

In deze campagne wordt nadrukkelijk ingespeeld op de emotie angst. Dat is een trendbreuk met vorige campagnes. Waarom is hiervoor gekozen?
Nou ja angst, we zetten onze boodschap in ieder geval sterker neer dan mensen van ons gewend zijn. Dat doen we omdat de problemen die we signaleren nog urgenter zijn dan voorheen. Neem bijvoorbeeld wildlife criminaliteit (stroperij, red.) in Afrika. De georganiseerde misdaad heeft door dat de pakkans klein is en de opbrengsten hoog. Deze jacht heeft extreme vormen aangenomen. Daardoor staat de overleving van bijvoorbeeld neushoorns en olifanten meer dan ooit onder druk. Wij willen in onze nieuwe campagne duidelijk maken dat we geen seconde meer moeten verliezen. Het is nu tijd om in te grijpen anders verdwijnen allerlei diersoorten definitief van deze aarde.
Daarnaast putten we natuurlijke hulpbronnen uit. We kunnen nu nog niet alle gevolgen daarvan overzien, maar het ligt voor de hand dat volledige ecosystemen op deze manier in elkaar klappen.

Laten we eens inzoomen op de jacht op Neushoorn hoorn In Vietnam wordt daar een geneeskrachtige werking aan toegekend en het bezit van neushoornpoeder geldt als statussymbool. Dat creëert een gigantische vraag. Is een intensievere opsporing van stroperij dan niet vooral symptoombestrijding?
Nee, want naast helpen met het faciliteren van patrouilles, zetten we ons bijvoorbeeld ook in voor strengere straffen. Daardoor wordt de drempel om tot stroperij over te gaan hoger. En tegelijkertijd geven we evenzeer voorlichting in Vietnam. Uit allerlei onderzoeken blijkt natuurlijk dat neushoornpoeder niet de werking heeft die veel mensen er in dat land aan toekennen, maar dat bewustwordingsproces neemt zijn tijd. We hebben niet de pretentie dat we binnen een maand een totale cultuuromslag in Vietnam kunnen bereiken.
We bewandelen dus meerdere paden tegelijkertijd en werken volgens de mozaïekbenadering.

De campagnevideo heeft WNF in eigen beheer gemaakt. Waarom heeft u daarvoor gekozen?
Omdat we goede eigen mensen hebben die daar de expertise voor in huis hebben. Daar komt bij dat wij niet beschikken over het budget om het hele jaar dure campagnes te draaien. Wij kiezen voor één á twee momenten per jaar. Wat we zelf kunnen doen, doen we ook zelf, want dat geld kan dan weer naar ons kerndoel; natuurbescherming.

Naast de video, is de campagne tot stand gekomen in nauwe samenwerking met bureau WWAV. Hebben zij de learning ingebracht dat het verstandig zou zijn om het deze campagne over een andere, meer indringende boeg te gooien?
Dat inzicht is in samenspraak ontstaan. Maar meer in het algemeen kan ik zeggen dat de samenwerking met WWAV heel goed bevalt. Het is een bureau dat gespecialiseerd is in goede doelen. Daardoor weten zij precies wat, wanneer werkt.

Astronaut André Kuipers is de ambassadeur voor deze campagne. Wat is de link tussen Kuipers en natuurbehoud?
André Kuipers zag vanuit de ruimte bijvoorbeeld hoe dun de dampkring is en hoeveel vervuiling er boven de aarde zweeft. Hij maakt zich grote zorgen en zei eerder: "Niet eerder in de geschiedenis van de mensheid was de druk op onze aarde zo groot als nu. Dit kan en moet radicaal anders want als we nú niks doen, is het straks nog veel erger.” Dat zegt veel over zijn betrokkenheid bij dit onderwerp. Kuipers is overigens al sinds 2004 bij ons betrokken nadat hij ons zelf had benaderd.

De campagne trapt op zondag 1 december af en wordt op woensdag 16 december afgesloten met de televisie-uitzending ‘Zet de Aarde op 1’ op AvroTros. Wat mogen we daarvan verwachten?

Samen met AVROTROS en een twintigtal betrokken artiesten vraagt het WNF alle Nederlanders om 'De Aarde op 1' te zetten en het werk van de natuurbeschermingsorganisatie te steunen. Frits Sissing, Freek Bartels en anderen schrijven speciaal voor deze avond samen met bevriende artiesten een lied. De teams laten zich hiervoor inspireren door een bedreigd dier en de belangrijkste gevaren voor hun leefgebied. We hopen natuurlijk dat we deze avond veel mensen bewust kunnen maken van het belang van natuurbehoud. En in tweede instantie hopen we een significant aantal nieuwe donateurs te mogen verwelkomen. Het is voor ons lang geleden dat we een televisiecampagne hebben gedaan, dus dat maakt het extra spannend. Dat is gezonde spanning want we geloven dat deze campagne sterk en overtuigend is.


 



Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken