Facebook lanceert Instant Articles in Nederland

Facebook lanceert Instant Articles in Nederland
  • Online
  • 8 dec 2015 @ 11:31
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social media

Facebook lanceert Instant Articles in Nederland met partners Metro, NOS.nl, NU.nl, RTL Nieuws en Telegraaf. Deze partners zijn net begonnen of zullen binnenkort starten met het publiceren van de snel ladende Instant Articles. Instant Articles zijn eenvoudig te gebruiken. Het zijn dezelfde artikelen die normaal ook in het nieuwsoverzicht worden getoond, maar dan met een snellere laadtijd en mooier vormgegeven. Deelt iemand een link op Facebook van een artikel waar ook een Instant Article van is, dan wordt deze automatisch getoond.

Meer en meer mensen nemen nieuws tot zich op mobiele apparaten en Facebook wil deze nieuwservaring naar eigen zeggen voor mensen sneller en rijker maken. Gemiddeld duurt het 8 seconden om een online nieuwsartikel te laden binnen Facebook, verreweg het langzaamste van alle inhoud op Facebook. Met Instant Articles wordt de laadtijd tien keer zo snel als bij standaard online artikelen.

Een Instant Article is te herkennen aan de bliksemschicht bij het artikel en staat voor een snelle, interactieve ervaring. Instant Articles zijn niet alleen sneller, ze bieden bovendien een reeks aan interactieve functies waarmee uitgevers en journalisten hun verhalen op nieuwe manieren tot leven kunnen wekken. Door de telefoon schuin te houden kan worden ingezoomd en kunnen hoge resolutie beelden worden bekeken. Automatisch afspelende video’s brengen het artikel tot leven. Andere mogelijkheden zijn interactieve kaarten, gesproken toelichtingen en er zijn zelfs mogelijkheden om te reageren op een specifiek onderdeel van het artikel, of dit leuk te vinden.

‘De uitbreiding van Instant Articles naar Nederland, beginnend met Metro en RTL Nieuws die al publiceren is een belangrijke mijlpaal voor het product. En dat NU.nl, Nos.nl en De Telegraaf dit binnenkort ook gaan doen, is fantastisch’, zegt Andy Mitchel, Director Global Media Partnerships bij Facebook. ‘Instant Articles zijn ontworpen in samenspraak met uitgevers. We zijn blij deze samenwerking ook met Nederlandse uitgevers uit te breiden en ook hen de mogelijkheid te geven om snelle, interactieve artikelen te delen met hun lezers, via de Facebook app.’

‘Met een nieuwe responsive site van NOS.nl en verbeteringen van de NOS-app, hebben we het afgelopen jaar hard gewerkt aan onze mobiele aanwezigheid. We maken gebruik van storytelling en een goede toepassing van beeld, video en andere relevante content in onze nieuwsverhalen is daarom erg belangrijk", zegt Lara Ankersmit, Hoofd Digitale media NOS, over de online aanwezigheid van NOS. 'We doen mee aan Facebook Instant Articles om te onderzoeken of we zo de gebruikerservaring op Facebook kunnen verbeteren en zijn benieuwd naar de resultaten.’
Harry de Wit, algemeen directeur Telegraaf Media Groep Landelijke Media, over Instant Articles: "Als uitgever met het hoogste aantal sociale interacties in Nederland, verwachten we dat onze content met Instant Articles nog meer impact zal maken op Facebook.'

Wereldwijd worden iedere dag al duizenden artikelen op deze nieuwe manier gedeeld, onder andere door The New York Times, The Washington Post, Buzzfeed, en Bild.


 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken