Personeel KLM meer betrokken door Yammer

Personeel KLM meer betrokken door Yammer
  • Online
  • 25 jan 2016 @ 14:28
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Messenger

De sociale B2B-tool Yammer maakt dat werknemers van KLM meer betrokkenheid voelen bij hun werk, meedenken over verbeteringen en dat zij het gevoel hebben minder anoniem te zijn. Het positieve effect daarvan is snellere besluitvorming, verbeterde klantenservice en meer businessefficiëntie, zo stelt de luchtvaartmaatschappij. Wekelijks posten ruim vijfduizend werknemers wekelijks meer dan honderd nieuwe berichten. Zowel het cabine- als het backofficepersoneel gebruikt Yammer op zijn mobiele apparaten.

Simone Louwers, Director Communications voor Inflight Services KLM: ‘Inflight Services is een divisie van KLM met 9.300 werknemers. Terwijl onze negenduizend mensen aan cabinepersoneel op de voorgrond werken, zorgt onze backofficestaf ervoor dat alles ook achter de schermen op rolletjes loopt. Via Yammer delen zij realtime feedback, vragen en antwoorden met elkaar. Een probleem als te weinig drankjes aan boord van een vlucht wordt zo bijvoorbeeld snel opgelost. Zo verloopt de strategische communicatie tussen onze teams nog beter.’

Persoonlijk contact
Een groot pluspunt is volgens het personeel het eenvoudige en open contact dat mogelijk is door de berichtenservice. 'Werknemers ontvangen niet langer een antwoord vanuit een anoniem e-mailadres, maar zien daadwerkelijk met wie ze praten. Dit soort directe communicatie via Yammer sterkt ons cabinepersoneel dat vaak innovatieve ideeën deelt met collega’s. Duurzaamheid is bijvoorbeeld heel belangrijk voor KLM. Toen een werknemer een nieuwe manier ontdekte om sandwichverpakkingen beter te vouwen en te hergebruiken, postte hij het idee op Yammer en nam het management zijn suggestie al snel over.' 

Een efficiëntere business
Ook problemen, suggesties, feedback van klanten en innovatieve ideeën vinden volgens KLM hun weg via het eigen personeel naar het platform wat leidt tot snellere besluitvorming, verbeterde klantenservice en meer businessefficiëntie. Louwers: ‘Het cabinepersoneel deelt vaak leuke ervaringen en verhalen. Dat versterkt de trots van werknemers op KLM’s uitstekende service, maar kan ook aanleiding zijn voor een brainstorm over persoonlijke initiatieven voor passagiers.’

 

 

 

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken