YouTube sterkste stijger

YouTube sterkste stijger
  • Online
  • 25 jan 2016 @ 11:11
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekTrends

YouTube is voor wat betreft het dagelijks gebruik het snelst stijgende sociale medium met een stijging van 8 procent ten opzichte van 2015. Ook Facebook zit nog steeds in de lift met een stijging van 3 procent. Twitter valt in dagelijks gebruik terug met 10 procent, hoewel dit door Twitter Nederland wordt ontkend. WhatsApp is in absolute aantallen de grootste met 9,8 miljoen dagelijkse gebruikers. Dat zijn enkele uitkomsten uit het Nationale Social Media Onderzoek 2016 onder 10.484 respondenten van Newcom Research & Consultancy.

De grootste platforms anno 2016 zijn Whatsapp (9.8 miljoen gebruikers), Facebook (9.6 miljoen gebruikers) en Youtube (7.2 miljoen gebruikers). Facebook groeit met name onder ouderen, onder de groep 80 plus zelfs met 52 procent. De daling onder jongeren stabiliseert.

Het gebruik van kleinere sociale media zoals Instagram en Snapchat is het afgelopen jaar flink toegenomen in Nederland. Snapchat is met 69 procent explosief gestegen naar 541.000 Nederlandse gebruikers. Instagram zag het aantal dagelijkse gebruikers toenemen naar 992.000 gebruikers, een stijging van 37 procent, van Pinterest maken 334.000 Nederlanders (stijging van 28 procent) dagelijks gebruik.

Ondanks de hoge gebruikersaantallen blijft het vertrouwen in sociale media laag. Zo maakt 66 procent van de gebruikers zich zorgen over ongevraagde doorverkoop van hun gegevens en geeft 58 procent van de respondenten aan dat zij niet zeker weet of social media te vertrouwen zijn. 

Lees hier meer over het onderzoek.

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken