App maakt vertaalslag TV currency in online currency
- Online
- 8 mrt 2016 @ 13:03
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Apps
- 8 mrt 2016 @ 13:03
- Redactie Online
BrandDeli en GroupM hebben de Media Cost Converter app samen ontwikkeld. Deze tool is in staat om de daadwerkelijke kosten per bereik uitgedrukt in de betaaleenheid grp (gross rating points) om te rekenen naar cpm (cost per mille) en vice versa. Op deze manier is het mogelijk om een kostenvergelijking te maken tussen TV en online op doelgroepniveau.
Er is vaak onduidelijkheid over hoe online en TV zich ten opzichte van elkaar verhouden. Met name doordat het bereik van beide media in verschillende 'currencies' wordt uitgedrukt en afgerekend. Waar TV rekent met 1 procent kijkdichtheid binnen een specifieke doelgroep (GRP’s) en voornamelijk het bereik binnen die groep ertoe doet, rekent de online wereld met kosten per 1000 impressies (CPM). De doelgroepgrootte is een belangrijk criterium en erg bepalend voor de uitkomst. De Media Cost Converter geeft inzicht in hoe deze kosten zich tot elkaar verhouden. De app rekent voor de meest voorkomende inkoopdoelgroepen GRP’s om in CPM en vice versa.
Over de app
Hoe de app werkt, is het makkelijkst te illustreren met een simpel rekenvoorbeeld. Bij TV betaal je per 1 procent van de doelgroep (grp). Stel je koopt in op de doelgroep 20-49 jaar (6,7 miljoen mensen) en daarvoor betaal je in een bepaalde periode 800 euro per grp; Dat is dus 800 euro voor het bereiken van 67.000 mensen binnen de doelgroep. Voor online krijg je een voorstel met een cpm prijs van 12 euro. Via de app zie je dan meteen dat de prijsstelling in dit voorbeeld voor TV en online vergelijkbaar is. Uiteraard is een groot verschil dat de GRP altijd binnen de doelgroep wordt afgerekend (% van de doelgroep) en de cpm niet. Online telt immers iedere impressie.
Kees Wilbrink, Director Ad Sales BrandDeli, over de samenwerking:'Binnen onze markt worden geregeld (onjuiste) aannames gedaan over het bereik en de kosten van beide media. Deze app kan het inzicht vergroten in de waarde van en de verhoudingen tussen de twee mediatypen, die steeds meer naar elkaar toe groeien.'
Remon Buter, Head of Trading GroupM over de samenwerking: ‘Wanneer we gaan afrekenen met een CPM-currency is het goed om te realiseren wat de daadwerkelijke TV-prijzen zijn om een bepaalde doelgroep te bereiken.Uiteindelijk draait het om de waarde van het contact! De ene impressie is immers de andere niet. Echter, de app maakt de vergelijking wel een stuk eenvoudiger.’
De Media Cost Converter app is vanaf nu gratis verkrijgbaar via Google Play Store en de App Store onder de naam 'Media Cost Converter'
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing