Vloggers en ongezond eten: zijn er strengere regels nodig?

Vloggers en ongezond eten: zijn er strengere regels nodig?
  • Online
  • 30 mrt 2016 @ 11:15
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • ContentSocial mediaOnline advertising

De Consumentenbond, de Hartstichting en het Diabetes Fonds waarschuwen dat vloggers steeds vaker reclame maken voor ongezond eten. Ze eten snoep voor de camera of prijzen producten aan waar je dik van kunt worden. Het Ministerie van Volksgezondheid is van plan uitgebreid te monitoren hoeveel kinderen ernaar kijken. Mogelijk volgen strengere regels.

Kinderen die naar dit soort vlogs kijken hebben volgens het ministerie en de Consumentenbond niet door dat het eigenlijk reclame is. Ze zouden op die manier worden uitgenodigd te veel en ongezond te eten. ‘Vooral op social media zie je steeds vaker dat reclame niet als reclame wordt gezien,’ zegt Bart Combée van de Consumentenbond in het NOS Journaal. ‘Bij dergelijke vlogs of tweets moet staan dat het om een advertentie gaat.’

Huidige situatie
In Nederland zijn er geen wetten die hier iets over zeggen, maar er is wel een gedragscode waar bedrijven zich aan moeten houden. In de afspraken staat dat je geen reclame mag maken voor ongezond eten als een kwart of meer van je kijkers onder de 14 jaar oud is. Ook mogen idolen - en dat zijn vloggers vaak - geen reclame voor ongezonde dingen maken. Dat geldt dus ook op YouTube. Maar de leeftijden van kijkers kun je daar heel moeilijk checken.

De Consumentenbond vindt daarom dat de code te veel toelaat en de naleving ervan tekortschiet. ‘Het gaat natuurlijk om een ongelooflijk aantal individuele vlogs,’ aldus Combée. Hij roept de politiek op om in te grijpen. ‘Er zou vanuit de overheid toezicht moeten komen. Zeker omdat het een groot fenomeen begint te worden.’

Een rapport over reclame door vloggers wordt binnenkort gepresenteerd, daarna praat de Tweede Kamer erover.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken