KPN komt met eigen comedyserie on demand: Toon

KPN komt met eigen comedyserie on demand: Toon
  • Online
  • 6 apr 2016 @ 07:45
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnlineVirale marketing

Na dagenlange speculatie in de media over de vraag ‘Who the f*ck is Toon?!’, is hier het verlossende woord: Toon is de hoofdpersoon van de nieuwe gelijknamige comedyserie van KPN, over een sociaal onhandige muzikant die zich als plotselinge BN’er probeert te redden in de hippe mediawereld. De achtdelige serie is vanaf vrijdag 22 april exclusief voor KPN-klanten te zien op het on demand platform KPN Presenteert.

Toon gaat over de reclame-jingle componist Toon, die eigenlijk het liefst alleen thuis zit te gamen. De flitsende muziekscene vol hippe succesvolle knapperds gaat volstrekt langs hem heen. Tot hij samen met jonge zangeres Nina op een verjaardagsfeestje per ongeluk in het middelpunt van de belangstelling komt te staan: een muzikaal moment dat op YouTube belandt en viral gaat. Zijn ambitieuze zus Elise werpt zich direct op als manager en voor hij het weet, is Toon een jonge succesvolle ‘happening’ artiest. Hij moet sociaal zijn, de juiste connecties hebben, de relaxte knappe gast uithangen, nieuwe nummers schrijven, verschijnen in talkshows, videoclips en talentenshows... Toon voelt zich een figurant in een door hem zelf veroorzaakte show, waarover hij almaar minder controle heeft. Maar hoe meer hij tegenstribbelt, hoe bekender hij wordt...



Who the f*ck is Toon?!
De grens tussen verhaal en realiteit vervaagde de afgelopen week, toen het personage Toon uit het niets de Nederlandse sociale media domineerde. Tientallen BN’ers, onder wie Lil’ Kleine, Lieke van Lexmond, DJ Chuckie, Dave Roelvink en Fajah Lourens gingen trots op de foto met de 'plotseling beroemde’ Toon. Een marketingcampagne in lijn met het verhaal uit de serie, waarin een aantal van deze BN’ers ook meespelen als zichzelf. Waaronder Eva Jinek, compleet met een absurdistische versie van haar eigen show, DJ Jean en het Haagse DJ duo Blasterjaxx.

Passieproject
De serie is ontwikkeld door Beer ten Kate (regie), Joep Vermolen ('Toon') en Dirk van Pelt (scenario) en wordt geproduceerd door NewBeTV. Regisseur Ten Kate: ‘Toon is een passieproject dat wij drieën gedurende 2,5 jaar hebben ontwikkeld, compleet vanuit onze eigen ideeën over wat we leuk zouden vinden om te zien en te maken. Het plan was oorspronkelijk om er zelf in de weekenden een webserie van te maken. Maar dankzij KPN konden we ons verhaal vertellen zoals we het liefst zouden willen. We hebben hierin als makers een ongekende creatieve vrijheid gekregen waar we ontzettend dankbaar voor zijn. KPN heeft ons het vertrouwen gegeven onze eigen keuzes te maken, zo realistisch of absurd, dramatisch of komisch, gepland of spontaan, snel of rustig als we voor ogen hadden met onze serie. Ik geloof ontzettend in die mentaliteit en dat vertrouwen heb ik als regisseur geprobeerd door te geven: we hebben lang en uitgebreid gezocht naar nieuw talent, vooral binnen het castingproces. We wilden nieuwe talenten een podium geven en bekendere gezichten verrassende rollen laten spelen.’

Acteerdebuut
Voor hoofdrolspeler Joep Vermolen, ook één van de medebedenkers van de serie, betekent Toon zijn acteerdebuut. Vermolen: ‘Het bijzondere aan dit project is dat we er zoveel van onszelf in kwijt kunnen. Gedurende de ontwikkeling kwamen we samen om ideeën te bedenken voor afleveringen, en altijd had één van ons wel weer iets idioots of iets ongemakkelijks meegemaakt, wat we konden gebruiken in Toon. Het personage Toon is gebaseerd op mij, maar hij bestaat in feite uit onzekerheden van ons alle drie, onze ongemakkelijkheden en sociale tekortkomingen.’

De andere rollen worden vertolkt door veelal jonge en relatief nieuwe talenten waaronder Amy van der Weerden, Loulou Hameleers en Robbert Bleij. Onder de meer ervaren cast zijn rollen weggelegd voor onder andere Huub Smit (New Kids), Karien Noordhoff (Smeris), Steef Cuijpers (Gouden Kalf nominatie beste mannelijke bijrol in 2014), Ferdi Stofmeel (Heer en Meester) en Bilal Wahib (Fissa).

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken