'Vrouwen veel gevoeliger voor korting dan mannen'
- Online
- 1 apr 2016 @ 14:55
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - ConsumentenKassabonApps
- 1 apr 2016 @ 14:55
- Redactie Online
Nederlandse vrouwen bezwijken veel sneller voor kortingen dan mannen. Vooral korting op kleding leidt bij vrouwen sneller tot een impulsaankoop dan bij mannen. Impulsaankopen op elektronica worden juist weer vaker door mannen gedaan. Dit blijkt uit onderzoek van kortingsapp Yellowbag onder ruim achthonderd Nederlanders.
Maar liefst 80 procent van de vrouwen schaft regelmatig kleding en voedsel aan omdat er korting wordt gegeven. Schoenen en verzorgingsproducten zijn voor twee derde van de vrouwen een impulsaankoop. Onder Nederlandse mannen liggen deze percentages beduidend lager. De uitzondering die de regel bevestigt is elektronica. Iets meer dan de helft van de mannen doet hier wel eens een impulsaankoop in, tegen nog geen 30 procent van de vrouwen.
Zowel mannen als vrouwen gaan regelmatig op zoek naar producten met korting terwijl ze eigenlijk niks nodig hebben, zo blijkt verder uit het onderzoek. Ook hier zijn vrouwen meer bedreven in dan mannen. Vooral naar kleding met korting wordt flink gezocht. Zo geeft meer dan de helft van de vrouwelijke respondenten toe. Ter illustratie: een derde van de Nederlandse mannen zoekt wel eens naar kleding met korting zonder iets nodig te hebben.
Ook tussen leeftijdsgroepen zijn er opvallende verschillen. Jasper van Elferen, oprichter van Yellowbag, licht toe: ‘Generatie Y en de babyboomgeneratie zwichten gemiddeld gezien het minst vaak voor korting. Maar een derde van de personen tot 30 jaar gaat weer wel op zoek naar producten met korting terwijl ze niks nodig hebben. Van alle leeftijdsgroepen is dit het hoogste aandeel. Bij 65-plussers is dit juist weer het laagst, namelijk een vijfde.’
Overigens zijn er ook producten waarbij kortingen slechts een kleine bepalende rol spelen. Zo wordt slechts 21% van de Nederlanders door korting overgehaald om een tas of meubels te kopen. Maar vrijwel iedereen (bijna 90% van de respondenten) houdt tijdens het shoppen rekening met korting. Zowel online als offline.
Yellowbag
Yellowbag is een kortingsapp die de prijzen van online producten voor je in de gaten houdt. In Yellowbag sla je al je favoriete online producten op. Zodra de prijs daalt, ontvang je een melding. Yellowbag is beschikbaar voor zowel iOS als Android en als desktopversie via Yellowbag.com.
Meer uitkomsten van het onderzoek vind je hier.
* Het onderzoek maakt deel uit van de Nationale Kortingsmonitor, een initiatief van Yellowbag en onderzoeksbureau RMI. De Nationale Kortingsmonitor wordt door RMI gehouden onder 811 inwoners van Nederland van 18 jaar of ouder.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Wet aangenomen: TikTok VS moet... 24-04-2024
- Certificaat en register voor... 22-04-2024
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing