Intergamma profiteert van aantrekkende markt en e-commerce

Intergamma profiteert van aantrekkende markt en e-commerce
  • Online
  • 24 mei 2016 @ 11:28
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerceTrendsStrategie

De winkelomzet van Intergamma, het moederbedrijf van Gamma en Karwei, is in 2015 met 3 procent gegroeid tot 1.697 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat kwam in 2015 uit op 141 miljoen euro, een toename van 7 procent in vergelijking met 2014. Het bedrijf wist meer klanten te trekken dan in het jaar ervoor. Ook profiteerde Intergamma in sterke mate van haar online activiteiten en de aantrekkende woningmarkt.

Intergamma zag de verkoop via internet verdubbelen in vergelijking met een jaar eerder. Er werden vooral veel tuinmeubelen via internet besteld.

Daarnaast is Intergamma begonnen met speciale bestelzuilen in de bouwmarkten. Hier kunnen klanten het hele assortiment van Gamma en Karwei vinden, producten bestellen en laten thuisbezorgen of in de winkel, of daar ophalen. Intergamma geeft met deze innovaties steeds meer vorm aan zijn cross channel-strategie, waarbij alle verkoopkanalen naadloos in elkaar overlopen. Voor de doe-het-zelf-markt is internetverkoop een redelijk onontgonnen terrein. Dat heeft vooral met de productentypen te maken zoals verf en bouwmaterialen. Klanten komen naar de winkel toe om zich hierover te laten adviseren of het wordt op maat gemaakt.

Ook gebruiken klanten steeds vaker de mogelijkheid om via de webshop of de nieuwe app bestelde artikelen op te halen in een winkel van Gamma of Karwei. Intergamma gelooft in een sterke combinatie tussen winkelbeleving en e-commerce. Veel klanten die nu laminaat of een tuinset laten thuisbezorgen, hebben deze artikelen eerst bekeken in de winkel.

Winkelformules
In 2015 hebben de formules Gamma en Karwei de winkelbeleving en het assortiment verder verbeterd. De bouwmarkten van Gamma richten zich meer op bouwmaterialen, terwijl Karwei zich meer richt op de decoratieve markt. Vorig jaar zijn tien bouwmarkten volledig gerestyled. Bovendien steeg de vraag naar de installatieservice van Gamma voor bijvoorbeeld het plaatsen van deuren, dakramen en schuttingen. Ook het assortiment raamdecoratie, auto- en fiets is in alle Gamma-bouwmarkten toegevoegd of uitgebreid. De bouwmarkten van Karwei hebben vorig jaar een breder assortiment van VT-wonen gekregen.

Harm-Jan Stoter, algemeen directeur Intergamma: ‘We zijn tevreden over de positieve omzetontwikkeling. Zowel Gamma als Karwei hebben vorig jaar meer klanten getrokken en de ketens hebben verder geprofiteerd van de aantrekkende huizenmarkt. Een toename in het aantal verhuisbewegingen heeft een direct effect op de verkopen van de bouwmarkten. Een breder en vernieuwd assortiment zorgde voor een omzetstijging in alle productcategorieën. Daarnaast is de internetomzet vorig jaar verdubbeld en hebben alle winkels begin dit jaar een speciale bestelzuil gekregen waarmee klanten artikelen kunnen bestellen en laten thuisbezorgen. Het is nog niet eerder voorgekomen dat een retailer op deze schaal bestelzuilen inzet. Verder zijn we vorig jaar begonnen met de herijking van onze strategie voor de jaren 2016-2020. De komende jaren gaan we meer dan 100 miljoen euro investeren in de positionering van de winkelformules, e-commerce en het assortiment. We zijn voorzichtig met onze outlook, maar we verwachten dat 2016 een vergelijkbare trend laat zien als vorig jaar.’

 

 

 

 

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken