Jonge, hoogopgeleide vrouw koningin van on-demand diensten
- Online
- 25 mei 2016 @ 11:33
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekE-commerceApps
- 25 mei 2016 @ 11:33
- Redactie Online
Het profiel van gebruikers van on-demand (op-afroep) platforms als Thuisbezorgd.nl, Werkspot en Airbnb ziet er als volgt uit: vrouw, 18-34 jaar, hoogopgeleid, alleenwonend en woonachtig in Flevoland. Dit profiel komt naar voren uit onderzoek van SAMR, in opdracht van Werkspot, het platform dat vakman en klus bij elkaar brengt. On-demand platforms spelen in op de groeiende behoefte van consumenten om producten of diensten snel en gemakkelijk te ontvangen.
In de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar heeft bijna de helft van de respondenten wel eens gebruik gemaakt van een platform als Thuisbezorgd, HelloFresh of Werkspot. Bij 65plussers ligt dit percentage slechts op 11 procent. Ook opleidingsniveau is een indicator voor het gebruik: de helft van de hoogopgeleiden versus nog geen kwart van de lager opgeleiden zet deze platforms in. Daarnaast is te zien dat vrouwen de platforms vaker inzetten dan mannen en dat gezinssamenstelling van invloed is. Hoe groter een gezin, hoe minder vaak de on-demand diensten worden gebruikt. Regionaal gezien is Flevoland het meest vooruitstrevend, gevolgd door Noord-Brabant en Utrecht.
Gemak en snelheid belangrijk
De platforms worden vooral ingezet in verband met het gemak dat ze de gebruiker bieden. Ruim driekwart (77 procent) geeft aan dat dit het belangrijkste voordeel is. Het besparen van tijd wordt ook genoemd door twee derde van de respondenten. De top drie wordt afgesloten door het feit dat men verschillende diensten of producten beter met elkaar kan vergelijken. Voor bijna de helft is dit een groot voordeel (47 procent). Opvallend is dat ‘het komen tot een betere prijs’ op de laatste plek eindigt. Dit wordt door slechts 35 procent van de respondenten erkend. Vertrouwen in de kwaliteit door reviews (43 procent) en het beter vervullen van de behoefte (42 procent) komen hier nog voor.
Succes van on-demand
‘Naast de gevestigde namen zoals Uber en AirBnB, zien steeds meer on-demand bedrijven binnen andere branches het licht. Denk aan Foodora of Picnic. Vanuit Werkspot spelen wij in op de klusmarkt, een zeer versnipperde markt die onoverzichtelijk is voor de consument. Gemak en tijdsbesparing zijn belangrijke voordelen, maar voor Werkspot geldt vooral het voordeel dat consumenten vakmannen kunnen vergelijken’, zo vertelt Ronald Egas, ceo van Werkspot. ‘Ik verwacht dat er nog veel diensten zijn die het traject naar een on-demand oplossing gaan volgen.’
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing