Social Commerce wint terrein

Social Commerce wint terrein
  • Online
  • 30 jun 2016 @ 13:55
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • DigitaalE-commerce

Pepper.com, een wereldwijd actieve Social Commerce Group, heeft de data van de elf grote platformen geanalyseerd om uit te vinden welke apparaten consumenten gebruiken wanneer ze online shoppen en bij welk soort producten hun interesse ligt. Winkels die elektronica en mode verkopen halen het meeste voordeel uit Social Commerce. 23.12% van alle 156.78 miljoen producten die gekocht zijn via Pepper.com’s elf platformen gedurende de eerste zes maanden waren elektronica zoals smartphones, notebook, tv’s en gameconsoles. 13,72% kwam op naam van mode en accessoires. Meubilair en decoratieve items staan op plek drie met 11.18% van alle sales. Entertainment-producten zoals games, films op Blu-ray of DVD en muziek behaalden 6.5% en staan daarmee op de vierde plaats.

Het gedrag van Nederlandse consumenten is op enkele punten anders: In Nederland zijn mode, meubilair (en decoratieve items), en kinderkleding en andere producten voor kinderen de populairste productcategorieën. 31.5% van alle consumenten die iets via nl.pepper.com kochten, kochten mode of accessoires, 9.07% schafte meubilair (of decoratieve items) aan en 8.77% haalde bijvoorbeeld kinderkleding, speelgoed en buggy’s in huis.

Meer dan de helft van de consumenten gebruikt mobiel apparaat
Wereldwijd gezien is Mobile Commerce niet alleen de toekomst, het maakt al een groot onderdeel uit van de staat van online shopping: 55,96% van alle 114.28 unieke gebruikers die Pepper.com’s platformen bezochten tijdens de eerste zes maanden van 2016 gebruikten een mobiel apparaat. Voornamelijk Braziliaanse (65.59%), Nederlandse (62,98%), Britse (61.43%), Zuid-Koreaanse (60.60%) en Mexicaanse (58.18%) consumenten maakten vaak gebruik van een mobiel apparaat tijdens het online shoppen.

Andere markten lopen wat achter in de deze ontwikkeling. Terwijl USA momenteel op een gemiddelde van 58.79% zit, zijn er ook veel Europese landen die achterlopen wat dat betreft, namelijk in Oostenrijk (49.19%), Duitsland (48.69%) en Polen (45.03%) gebruiken minder dan één op de twee online shoppers een mobiel apparaat. Frankrijk heeft het laagste percentage mobiele shoppers, namelijk 42.11%.

 Android apparaten domineren de smartphone en tablet markt
Android is veruit het meest gebruikte systeem, niet minder dan 66.48% van alle 60.45 miljoen Pepper.com-gebruikers gebruikten een Android-apparaat van januari tot juni 2016. Daarnaast behaalde Apple’s iOS een percentage van 29.93 procent. Ten slotte behaalde Windows Phone en Black Berry een klein percentage van 2,73%.

In de Nederlandse markt is iOS ongeveer gelijkwaardig aan Android. Tijdens de eerste helft van 2016 kwam 50,56% van alle gebruikers op naam van Android, voor iOS was dit 47.46%. Vergeleken met de Wereldwijde cijfers, werden Windows smartphones maar zelden gebruikt, namelijk 0.63%. Voor Blackberry was dit 0.22%.

 Consumenten wereldwijd kopen het vaakst op maandag of dinsdag. Met 15.45% van alle aankopen via Pepper.com’s Social Commerce platformen is de maandag het populairst gebleken, gevolgd door dinsdag met 15.30% en woensdag met 14.53%. De zwakste dag is zondag met 12.87% van de 15.77 miljoen aankopen.

Andere patronen die consumenten wereldwijd gemeen hebben is het tijdstip waarop ze graag online kopen. De vroege avond en voornamelijk de twee uren tussen 19:00 en 21:00 uur is het tijdstip met de meeste sales. 6.18% van alle consumenten koopt tussen 19:00 en 20:00, 6.19% tussen 20:00 en 21:00 uur.  Het op een na sterkste tijdstip van de dag is tussen 13:00 en 15:00 uur. 6.06% (13:00 – 14:00) en respectievelijk 6.02% (14:00 – 15:00) van alle consumenten gebruikt de lunchpauze om online te shoppen.

De Nederlandse markt is erg vergelijkbaar met de wereldwijde cijfers. Gedurende de eerste helft van 2016 kochten de meeste consumenten op maandag (16.07%) en dinsdag (15.42%), terwijl zondag de zwakste dag van de week was met 12.18%. Maar er is ook een Nederlands kenmerk te vinden, vergeleken met de wereldwijde data kopen Nederlanders minder in de avonduren. Het uur van 20:00 tussen 21:00 uur staat met 5.82% slechts op de vierde plek. De meeste consumenten kopen in Nederland tussen 12:00 en 13:00 (6.02%), terwijl de uren tussen 10:00 en 11:00 (5.96%) en 13:00 en 14:0 (5.93%) op de tweede en derde plek staan.

 

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken