OSQAR creëert grootste virtuele onderzoekspanel

OSQAR creëert grootste virtuele onderzoekspanel
  • Online
  • 16 aug 2016 @ 11:15
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieOnderzoekVirtual Reality

Consumatics werkt met OSQAR aan het grootste consumentenpanel dat thuis, op afstand onderzoek doet met virtual reality-brillen. Smartphonebezitters van alle leeftijden kunnen zich vanaf nu via de OSQAR-app gratis aanmelden voor deze nieuwste en vooral leuke en laagdrempelige vorm van consumentenonderzoek. Na iedere deelname aan een onderzoek maken respondenten uit het panel kans op fraaie prijzen. Het gaat om onder meer dagjes uit, gadgets en bonnen. Consumentenonderzoek met virtual reality wordt nog nergens ter wereld op deze manier uitgevoerd.

OSQAR, onderdeel van Consumatics, is één van de meest innovatieve onderzoeksmethoden van dit moment. Ze meet het onbewuste gedrag van consumenten. 'Welke wandkleur en muziek in de wachtruimte van het ziekenhuis kalmeert mensen het best? En hoe kunnen we de vitrines van een lunchzaak zo inrichten dat mensen gezondere eetkeuzes maken? Met OSQAR doen we gericht onderzoek, zonder dat we ruimtes eerst moeten verbouwen om effecten te meten. We nemen 360-graden-video’s op, bewerken die om verschillende scenario’s te creëren en leggen ze voor aan het VR-consumentenpanel', zegt innovation manager Thomas van Straaten van Consumatics.

Begrijpelijke methode
Panelleden schuiven de smartphone in de VR-bril en krijgen de 360-graden-video’s via de app voorgelegd. In beeld ‘zweven’ vragen die de panelleden thuis vanaf de bank kunnen beantwoorden. Ze hoeven dus niet eerst naar een lab of testomgeving. Een antwoord selecteren gaat eenvoudig. Pannelleden kijken in de virtuele wereld van de VR-bril naar het gewenste antwoord en richten daar een stipje op. 'Misschien lijkt het technisch, maar dat is het niet. Deze methode is intuïtief en begrijpelijk voor mensen van alle leeftijden. Deelname kost weinig tijd', stelt Van Straaten, bedenker van het revolutionaire concept. De VR-resultaten zijn vergelijkbaar met de uitkomsten van traditioneel onderzoek.

Gratis VR-bril
Iedereen met een smartphone kan onderdeel zijn van dit vernieuwende consumentenonderzoek. Mensen downloaden de gratis OSQAR-app (Android en Apple) en maken daar in no time een profiel aan. De app vraagt onder andere naar de leeftijd, het beroep en de gezinssamenstelling. Deze informatie wordt niet gedeeld met derden. 'Als er een nieuw VR-onderzoek aan de app is toegevoegd krijgen panelleden desgewenst een push-bericht', zegt Van Straaten. De eerste duizend mensen ontvangen een gratis VR-bril. Na registratie neemt OSQAR contact op voor de adresgegevens. Binnen een week is de bril in huis. Mensen kunnen ook deelnemen met een eigen VR-bril.


 



Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken