Smartphone overstijgt tablet in mobile sales

Smartphone overstijgt tablet in mobile sales
  • Online
  • 13 sep 2016 @ 10:34
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • SmartphoneMobile

Voor het eerst neemt de smartphone de plaats over van de tablet als device-keuze voor mobiele aankopen. Met 17 procent (smartphone) versus 13 procent (tablet) en een stijging in sales van maar liefst 55 procent ten opzichte van een jaar geleden, blijkt dat smartphones het e-commerce landschap wel degelijk aan het veranderen zijn. In totaal wordt 30 procent van alle transacties gegenereerd via tablets en smartphones. Dat blijkt uit de zanox Mobile Performance Barometer.

Aangezien het aandeel in sales via de tablet hetzelfde is gebleven en desktop is afgenomen ten opzichte van de eerste helft van 2015 is het duidelijk dat, in plaats van een shift van tablet naar smartphone, er sprake is van desktop-gebruikers die zich nu comfortabeler voelen om een aankoop te doen via de smartphone. Deze boost in smartphone sales is in alle zanox markten wereldwijd gebleken. De smartphone heeft flink ingehaald in Scandinavië, Groot-Brittannië, Duitsland, Oost-Europa, Frankrijk en de Benelux. Hoewel de smartphone al het leeuwendeel van de omzet kreeg in de VS, Brazilië, Spanje en Italië, zagen ook deze landen dit jaar alweer een flinke toename in aankopen via de smartphone.

Apple verliest 4% verkoopaandeel aan Android
Apple behoudt de voorkeur in Noord-Europa, terwijl Android favoriet is in het zuiden van het continent. Algeheel verliest Apple echter 4% verkoopaandeel aan Android, bovendien domineert Android de Braziliaanse markt met 81% marktaandeel.



Smartphone-trend van tijdelijke aard?
De zanox data van hun Mobile sales aandeel van de eerste helft van dit jaar toont dat 2016 het jaar van de smartphone is, deze is voor het eerst de tablet voorbij gestreefd en goed voor 1 op de 6 sales in het affiliate netwerk. Zolang de technologie zich verder blijft ontwikkelen en consumenten meer vertrouwd raken met het doen van aankopen via hun smartphone, lijkt deze trend zich voort te zetten voor de rest van het jaar en verder.

Maar de gemiddelde orderwaarde van aankopen die gedaan worden op de smartphone liggen nog altijd flink lager dan die van de tablet. Dit toont aan dat consumenten hun duurdere aankopen bewaren voor op de ‘grotere’ devices. Aangezien het verschil in omzetaandeel tussen smartphone en tablet marginaal was in de eerste helft van 2016 (12% versus 13%), zal het erg interessant zijn om te zien of de smartphone er tijdens de aankomende feestdagen ook met de overwinning vandoor gaat.

Over de zanox Mobile Performance Barometer
De analyse bevat cijfers over het mobile shoppinggedrag gebaseerd op data van meer dan 4.300 adverteerders uit 11 gebieden wereldwijd. Deze adverteerders zijn afkomstig uit de retail-, telecom-travel-, en financiële branche en geven een duidelijk en globaal beeld van het steeds veranderende mobiele landschap weer. 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken