Eneco lanceert als eerste energieleverancier chatbot in Facebook Messenger

Eneco lanceert als eerste energieleverancier chatbot in Facebook Messenger
  • Online
  • 6 dec 2016 @ 14:15
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social mediaInteractie

Eneco gaat vanaf vandaag als eerste energieleverancier de dialoog aan met klanten door middel van een intelligente chatbot op Facebook Messenger. Eneco-klanten kunnen middels een paar simpele vragen hun jaarlijkse meterstanden doorgeven en krijgen in veel gevallen direct inzicht in hun jaarnota voor stroom en gas. De chatbot is ontwikkeld in samenwerking met digital agency Colours en is vanaf vandaag actief op de speciale Eneco chatbot Facebookpagina.

Maandelijks ontvangen tienduizenden klanten van Eneco een e-mail met de vraag om hun meterstanden door te geven. Vanuit daar kan de klant vanaf nu doorklikken naar de chatbot in Facebook Messenger. In een dialoog met de chatbot geeft de klant heel eenvoudig de meterstanden door en wordt het proces een stuk laagdrempeliger.

'Wij zijn continu op zoek naar manieren om het onze klanten zo makkelijk mogelijk te maken', aldus Joos Luteijn, Manager Digital bij Eneco. 'De chatbot in Facebook Messenger is daar een mooi innovatief voorbeeld van. Facebook Messenger is een kanaal waar onze klanten al heel bekend mee zijn. Daardoor maken we meterstanden doorgeven nog makkelijker.'
Het doel is om de chatbot in de toekomst verder te ontwikkelen naar een artificial intelligence chatbot, waardoor het mogelijk wordt om de bot steeds slimmer te maken en de dialoog open te stellen.

Opkomst van chatbots
De inzet van chatbots is al volop in opkomst in Azië en de US. Er wordt zelfs beweerd dat bots de opvolgers zijn van de apps. In Europa staat deze ontwikkeling echter nog in de kinderschoenen. Eneco is dan ook de eerste energieleverancier die deze dienst aanbiedt op Facebook Messenger. 'Chatbots zijn het begin van een nieuw internet. Als vervolgstap zien wij dan ook een uitbreiding naar platformen als Siri van Apple of Whatsapp waarbinnen we de dialogen kunnen voortzetten', aldus Mark Snijders van Colours.

Bekijk hier de video waarin de werking van de chatbot wordt uitgelegd. 



Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken