Zilveren Kruis oogst hoon met vergoeding van besnijdenissen

Zilveren Kruis oogst hoon met vergoeding van besnijdenissen
  • Online
  • 3 jan 2017 @ 12:17
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Consumenten zijn het meest negatief over Zilveren Kruis. De verzekeraar werd vooral slecht beoordeeld op het promoten van de vergoeding van islamitische besnijdenissen en de hoogte van de premies. Ze zijn daarentegen meest het positiefs over Anderzorg, blijkt uit onderzoek uitgevoerd door marktonderzoekbureau MWM2 naar het sentiment van consumenten over zorgverzekeraars op sociale media. Vooral de lage premie en de campagne met Rapper Sef werden zeer positief beoordeeld.

Het meten van het online sentiment op sociale media is een goede indicator voor het aantal overstappers naar een nieuwe zorgverzekering. Anderzorg heeft op 1 januari percentueel de meeste nieuwe klanten erbij gekregen.


Terwijl Zilveren Kruis dit jaar relatief veel klanten heeft verloren (bron: Vektis). Ook is het aantal berichten op sociale media indicatief voor het aantal overstappers. In 2013 en 2014 werd er het meest over zorgverzekeringen op sociale media gesproken en veranderde ook de meeste mensen van zorgverzekeraar.  

    

Overstapmaand is bron van ergernis 
Bij de overweging om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar speelt de hoogte van de premie de voornaamste rol. Het verschil in hoogte van de premie moet dan echter wel substantieel zijn, anders nemen de consumenten de moeite niet, blijkt uit analyse van de berichtgeving. Over het algemeen zijn zorgverzekeringen dan ook omgeven door irritaties van consumenten. Ze irriteren zich over de onduidelijkheid van vergoedingen, de korte tijd die ze hebben om over te stappen, de rompslomp die ermee gemoeid is, en aan de overdaad aan reclames. Daarnaast verbazen zij zich erover dat zorgverzekeraars zich alleen lijken te richten op het aantrekken van nieuwe klanten in plaats van zich ook te richten op het behoud van bestaande klanten.

Over dit onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd in de laatste maanden van 2016.  MWM2’s Social Insights onderzocht het sentiment van de 6 meest besproken zorgverzekeraars van Nederland (Zilveren Kruis, VGZ, CZ, Menzis, FBTO en Anderzorg) op alle sociale media, zoals sociale netwerken, videosites, blogs en fora. Het onderliggende rapport geeft waardevolle inzichten in de drijfveren en barrières van consumenten om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. 

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken