PVV stevent op basis van online aanwezigheid af op 34 zetels
- Online
- 6 feb 2017 @ 08:30
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekSocial media
- 6 feb 2017 @ 08:30
- Redactie Online
Op basis van de online aanwezigheid wordt de PVV de grootste partij van Nederland. Dat blijkt uit de nieuwste update van de Meltwater Verkiezingsmonitor, die de share of voice van partijen op (social) media als Facebook, Twitter en Instagram in kaart brengt. Tijdens de verkiezingen in de Verenigde Staten en het Brexit-referendum is gebleken hoe moeilijk het is om inzicht te vergaren in wat er daadwerkelijk speelt in de samenleving.
De Verkiezingsmonitor ondervangt dit probleem: door inzicht te bieden in wat er online speelt, ontstaat een realistischer beeld van wat de kiezers bezighoudt.
D66 scoort in deze monitor hoog vanwege het congres op 28 januari in Nieuwegein. Hierdoor werd er veel aandacht gegenereerd, onder andere door de belastingplannen. Meltwater deed de eerste metingen in december 2016. Toen domineerde de PVV dankzij de Wilders-rechtzaak, met een share of voice van verhoudingsgewijs 47 zetels. De PVV staat nog steeds aan kop, nu met 34 zetels. De top-6 van partijen lijkt onaantastbaar. Al vanaf de start van de Meltwater Verkiezingsmonitor domineren de PVV, VVD, D66, PvdA, CDA en GroenLinks de top. Samen verdelen deze zes toppers 127 zetels op basis van de laatste meting. Bekijk de laatste stand in de Verkiezingsmonitor.
SP domineert zorgdebat
De SP wordt van alle politieke partijen het vaakst genoemd in de nieuwsmedia in combinatie met zorg. De focus van de SP op de zorg in het verkiezingsprogramma ‘Pak de macht’ vertaalt zich duidelijk naar de berichtgeving in online nieuwsmedia. De communicatiestrategie werkt. De socialisten zijn op basis van de algemene aanwezigheid (share of voice) de zevende partij van Nederland, maar zijn koploper als het om zorg gaat. De PvdA volgt de SP in het zorgdebat op gepaste afstand.
Betere indicatie van wat er speelt in de samenleving
De Verkiezingmonitor biedt inzicht in de share of voice en het sentiment van de berichten op (social) media als Facebook, Twitter en Instagram. Bob van Velsen, managing director bij Meltwater: ‘We leven in een data driven society. Het maatschappelijk debat speelt zicht grotendeels online af. Met de Verkiezingsmonitor gaan we de beschikbare data monitoren en analyseren om inzichten te vergaren. Aan de uitkomsten van de analyse van de share of voice en het sentiment kunnen geen harde conclusies over de uitslag worden verbonden, maar het biedt wel een betere indicatie van wat er speelt in de samenleving.’
Over Meltwater
Meltwater monitort en analyseert online data.Meltwater is van oorsprong een Noors bedrijf dat zich sinds 2001 specialiseert in data analyse. Het bedrijf heeft wereldwijd 56 kantoren. Nederlandse klanten worden bediend vanuit Amsterdam.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Certificaat en register voor... 22-04-2024
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing