Merken moeten direct inspelen op het moment
- Online
- 29 mei 2017 @ 10:42
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- SmartphoneSocial media
- 29 mei 2017 @ 10:42
- Redactie MarketingTribune
In het tijdperk waarin consumenten een on-demand mindset hebben, moeten merken zich hieraan aanpassen om relevantie te bieden in het hier en nu. Door een communicatiestrategie rondom de behoeftes van consumenten tijdens vluchtige, dagelijkse momenten te bouwen, kun je als merk echt relevant zijn en blijven. Dit blijkt onder meer uit het grootste internationale social media onderzoek van UM, Wave in haar negende editie. Er zijn 52.326 respondenten in 78 landen geïnterviewd, waarvan ruim 1.000 in Nederland.
In Wave 9 constateert UM een verdere toename in het bezit en gebruik van slimme connected devices. Snelste groeiers in Nederland zijn de Smartphone (van 84% naar 90% bezit), Smart TV (van 32% naar 43%) en Wearables (van 3,5% naar 12% Nederlanders). De smartphone wordt steeds actiever voor allerlei zaken gebruikt: video kijken (48%), video uploaden (8%), multiplayer gaming (14%), messaging (79%) en tijdelijke foto’s uploaden (26%).
In een poging om de content die op ons afkomt te managen, zien we dat steeds meer mensen hun sociale media actief gaan bijhouden (van 81% in 2015 naar 85% in 2016). De rol van de gevestigde social media platforms wordt steeds belangrijker in het dagelijks leven: 67% geeft aan dat Facebook regelmatig onderwerp van gesprek is binnen de vriendengroep en 48% laat zijn/haar opinie beïnvloeden door Twitter.
Er is een eind gekomen aan het uitbouwen van het aantal connecties / vrienden op de sociale platformen. Binnen social media wordt men selectiever wie toegelaten wordt tot de groep netwerkconnecties. Nederland is aan het ‘unfrienden’ en het eigen netwerk aan het opschonen. We hebben gemiddeld 5 social contacten /vrienden minder dan een jaar geleden. Een internationale trend die nu voor het eerst in Nederland zichtbaar wordt.
Een resultaat van het toegenomen gebruik van de smartphone en de gewenning aan de snelheid waarmee dingen (vaak tegelijk) geregeld kunnen worden is dat Nederlanders steeds ongeduldiger worden. Apps en technologie helpen je onmiddellijk in het moment: even geld overmaken, parkeren, mail beantwoorden, Linkedin profiel checken, route volgen, taxi bestellen, recept opzoeken, podcast luisteren, serie kijken… Het gebruik van Instant Messaging (Facebook Messenger en WhatsApp) is 18,1% toegenomen naar 86% dagelijks. Inmiddels gebruiken 33% van de mensen diensten die werken met ‘voice commands’. Beide ontwikkelingen duiden op een behoefte aan directe feedback en voeden een hoge mate van ongeduld. Nu reactie, laat anders maar zitten.
‘Be in the moment’
Deze houding verhoogt de verwachtingen die consumenten hebben van merken. Dat ziet UM in de resultaten van Wave terug. Men verwacht meer hulp, uitleg, reactie op klachten, nieuws, educatie en entertainment van merken dan ooit. De meest succesvolle merken van dit moment hebben gemeen dat zij hier een goede invulling aan hebben gegeven. Denk aan on-demand diensten als Uber, AirBnB en Netflix. Maar ook aan merken met een succesvolle social strategie en messenger service als Ziggo en KLM.
Momenten delen
Mensen hebben er alles voor over om de mooiste momenten met vrienden te delen. In 2016 kwamen zelfs 60 mensen om het leven bij het nemen van een selfie. In India is het op sommige plekken zelfs verboden om een selfie te maken. Deze momenten worden steeds vluchtiger, getuige de groei van SnapChat van 28,5% naar 37,1%.
Het onderzoeksrapport is hier te downloaden.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing