BMW is de beste online configurator

BMW is de beste online configurator
  • Online
  • 23 jun 2017 @ 12:16
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Onderzoek

BMW komt als beste uit de bus in het domein van online configurators met een totaalscore van 72% ten opzichte van het maximum. Dat blijkt uit de Online Configurator Test van Simon-Kucher&Partners. Voornamelijk de hoge mate van gebruiksgemak, uitgebreide productinformatie en prijstransparantie dragen bij aan de winnende positie van BMW. Puur commercieel gezien zijn BMW en Porsche het sterkst. Zij scoren relatief goed op commerciële slagkracht (54%), al is er in het algemeen nog veel ruimte voor verbetering op dit gebied. Van de middenklassers kwam Opel het beste uit de test met een totaalscore van 55%.

De configuratietools van Nederlandse automerken verschillen erg van elkaar in gebruiksgemak en commerciële prestaties. Gemiddeld scoren de 23 merken 55% op gebruiksgemak en 39% op commerciële slagkracht. Simon-Kucher & Partners testte de verschillende tools van 23 vooraanstaande automerken in Nederland op gebruiksvriendelijkheid en commerciële slagkracht. Vooral op het laatste punt laat de dienst om je auto online en naar eigen wens in te richten punten liggen.  

Van de nieuw verkochte auto’s wordt 44 % door de consument persoonlijk samengesteld middels een dergelijke online car configurator. Met deze online tool richten klanten hun nieuwe auto op ieder onderdeel naar eigen smaak in, van bekleding tot dashboard inrichting en deurvergrendeling. Het gebruik van de configuratietool vormt hiermee een belangrijk onderdeel van het autoverkoopproces dat steeds verder digitaliseert.

Klantreis autokoper onvoldoende benut 
‘Autoverkopers zien al langer dat het online kanaal steeds belangrijker wordt voor ze, toch trekken zij deze klantbehoefte niet altijd goed door naar de verkoopstrategie’, aldus Joris Smits, Automotive Expert bij Simon-Kucher & Partners. ‘We zien de hele auto industrie hoog inzetten op de digitale toekomst en een omni-channel klantbediening. Opvallend des te meer dat een klant anno 2017 soms nog met een uitgeprinte code naar de autodealer moet om daar verder te kunnen met de configuratie die hij of zij online begonnen is.’

Meer commerciële slagkracht 
Om meer verkoop te genereren middels de configurator, moet de tool zo geprogrammeerd zijn dat het de klant actief stuurt naar zijn of haar ideale auto. Pakketopties zijn bijvoorbeeld een manier om de upselling te verbeteren, mits hierbij de inhoud van het pakket en het (prijs)voordeel naar de klant helder is. Uit Simon-Kuchers Online Configurator Test blijken over het algemeen te weinig prikkels voor klanten om additionele componenten en accessoires aan de auto toe te voegen. Dat leidt uiteindelijk tot minder verkoop. De koper krijgt bovendien nog te weinig informatie over de toegevoegde waarde van de auto en bijbehorende onderdelen, zo blijkt ook uit het onderzoek.

Over de Online Configurator Test  
Voor de Online Configurator Test zijn de configurators van de 23 grootste automerken in Nederland beoordeeld op 64 punten (40 voor “customer usability” en 24 voor “commercial power”). De studie vond plaats in april en mei 2017. De studie kent binaire scores toe in de categorieën gebruiksgemak, prijsinformatie, productinformatie, het genereren van nieuwe bezoekers, up- en cross-sell functionaliteiten en het generen van fysiek verkoopcontact.

Fotocredits: Colourbox

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken