DDMA: E-mailcampagnes met dynamische content en kleine omvang meest effectief
- Online
- 15 jun 2017 @ 14:28
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekContentE-mailmarketing
- 15 jun 2017 @ 14:28
- Redactie Online
Een kleine campagneomvang, verzending buiten kantooruren en het gebruik van dynamische content zorgen voor de hoogste open- en klikratio’s bij e-mail. Dit blijkt uit de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2017, waarin 4,8 miljard e-mails verdeeld over 185.000 campagnes zijn onderzocht.
De E-mail Benchmark geeft zoals ieder jaar inzicht in de effectiviteit van Nederlandse e-mailcampagnes en laat zien welke aspecten daar een rol bij spelen. De belangrijkste conclusies zijn hieronder en in de bijgevoegde infographic samengevat. Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen de open ratio (COR), de klikratio (CTR) en de Click-to-Open Rate (CTO).
Content en technieken
Hoewel responsive e-mail design veruit het meest wordt toegepast, heeft dynamische content in e-mail de meeste impact op de klikratio (0,9% hoger). Zeker op mobiel is het effect groot. In slechts 37% van de onderzochte campagnes was sprake van dynamische content, dus daar liggen duidelijke kansen voor organisaties.
Campagneomvang
Hoe groter een campagne is qua omvang, hoe lager alle ratio’s. Mails die naar meer dan 10.000 mensen worden gestuurd, worden 5,9% minder vaak geopend. Campagnes met de kleinste campagne-omvang, 500-1.000 ontvangers, scoren qua COR 9,7% beter dan gemiddeld. Kleinere campagnes zijn beter op hun publiek toegesneden en dus relevanter voor de lezer, is een logische conclusie.
72% van de mailings worden tijdens kantooruren verstuurd, maar de gemiddelde ratio’s zijn hoger buiten kantoortijden. Op maandag worden mails daarbij het vaakst geopend, terwijl mensen op zaterdag het meest doorklikken.
Met 60% worden de meeste mails nog steeds op een desktop geopend, maar het aandeel van mobiel blijft toenemen – van 36% vorig jaar naar 40% dit jaar.
Meer e-mails geopend dit jaar
De COR van de onderzochte e-mails is in het algemeen met 2,3% toegenomen ten opzichte van vorig jaar en komt uit op tot 37,5%. De CTR is met 6,9% nagenoeg gelijk gebleven, terwijl de CTO met 1,1% afnam. Sinds de benchmark van 2012 is de CTO steeds verder gezakt van 22,1% naar 16,4% dit jaar. E-mails van energiebedrijven worden het meest geopend, in mails van goede doelen wordt het meest geklikt en bouwbedrijven hebben de hoogste CTO. Consumenten ontvangen de meeste e-mails uit de mediasector, gevolgd door e-commerce en retail.
Over de DDMA Nationale E-mail Benchmark
De Nationale E-mail Benchmark is een initiatief van de Commissie E-mail van de DDMA. Het onderzoek is gericht op Nederlandse e-mailcampagnes verzonden in 2016. PWC heeft van zeven Email Service Providers, die samen ruim 2900 organisaties vertegenwoordigen, geanonimiseerde datasets ontvangen en hier in samenspraak met DDMA onderzoek naar verricht. De Benchmark is vandaag gepresenteerd tijdens de DDMA Email Summit 2017.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
- E-mailcampagnes
- DDMA
- Click- to-Open Rate. DDMA Nationale E-mail Benchmark
- dynamische content
- openratio
- klikratio
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing