Marco Kloots (Platform 161) over impact GDPR op adverteerders en mediabureaus

Marco Kloots (Platform 161) over impact GDPR op adverteerders en mediabureaus
  • Online
  • 7 sep 2017 @ 14:15
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Big dataPrivacy

Op 25 mei 2018 treedt de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) in werking. Ook wel bekend als de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Deze nieuwe Europese privacywet heeft een enorme impact op de bedrijfsvoering van ieder bedrijf. Toch blijkt uit meerdere onderzoeken dat ruim de helft van de organisaties nog niet eens begonnen is met de voorbereidingen om aan de richtlijnen te voldoen, en daarmee flinke boetes riskeert. Dit in tegenstelling tot DSP Platform 161 die de verordening al heeft doorgevoerd in de nieuwe release van haar platform. Marketing Tribune sprak met Marco Kloots, CEO van Platform 161, over de impact van GDPR op adverteerders en mediabureaus en over de voortrekkersrol die zij vervullen.

De GDPR houdt de gemoederen flink bezig, wat merken jullie als Platform 161 daarvan?

‘Heel veel. Vanaf het moment dat de verordening definitief was, zijn we gaan onderzoeken wat de gevolgen hiervan voor onszelf en onze klanten zijn. We hebben direct iemand aangesteld die zich voltijd met het data privacy vraagstuk bezighoudt, maar het hele bedrijf is bij de invoering van de GDPR betrokken. Vanzelfsprekend is er bij onze klanten een grote interesse in het onderwerp. Sommige weten nog weinig van alle veranderingen en die waarderen het zeer dat wij een voorzet doen. Andere zijn er zelf al volop mee bezig en samen met hen zijn we GDPR-compliance processen aan het opzetten, toegespitst op hun specifieke business cases.’

Wat zien jullie als de grootste kansen en bedreigingen van de GDPR?

‘We streven er vooral naar onze klanten zo goed mogelijk voor te bereiden, zodat bij een eventuele audit van de toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) de normale gang van zaken niet wordt verstoord. De kans is namelijk relatief groot dat de AP, net als bij de invoering van de cookiewet, niet zo goed weet hoe onze industrie werkt. Als ze dan komen voor een gesprek, is het enorm belangrijk om alles zo helder mogelijk te hebben. Anderzijds zien we deze voorbereidingen als een kans voor onze klanten omdat ze over unieke data beschikken. Als zij die goed kunnen inzetten onder de GDPR, dan hebben zij een grote voorsprong op de concurrentie, die het vaak met data van derden moet doen. Data die misschien wel kwalitatief minder en lastiger beschikbaar worden door de GDPR.’

Veel bureaus beginnen nu met het organiseren van voorlichtingsbijeenkomsten over de GDPR. Jullie wachten daar bewust mee. Waarom is dat?

‘Dat komt vooral omdat we in afwachting zijn van de ePrivacy Verordening. In deze verordening worden pas echt de regels omtrent cookies, profilering et cetera vastgelegd. Veel bedrijven ‘vergeten’ dat te communiceren in hun voorlichting naar klanten.’

Op wat voor manier informeren en helpen jullie klanten dan wel in de voorbereiding op de GDPR?

‘Iedere klant, mediabureau of adverteerder, krijgt een advies op maat en dat is omdat er voor een zorgverzekeraar weer heel andere mogelijke gevolgen van de GDPR zijn dan voor een mediabureau. En datzelfde geldt voor de landen waarin onze klanten opereren. Voor ons is Europa de kernmarkt, dit in tegenstelling tot veel van onze concurrenten die vooral op de VS zijn gefocust. Het is dan ook niet zo vreemd dat wij zoveel tijd en moeite steken in het GDPR-compliant maken van onze tech.’

Het nieuwe platform dat jullie binnenkort lanceren houdt dus ook rekening met de vereisten van de GDPR?

‘Inderdaad. Platform 161 staat erom bekend dat we flexibel zijn in het tegemoetkomen aan specifieke wensen van onze buyers en dat we onze systemen aanpassen aan technische vereisten zoals de GDPR. Het mooie aan het nieuwe platform is dat hij nog meer te customizen is en klanten zelf in control zijn over hun eigen data, wat ze ermee doen, maar ook hoe die uit het platform gehaald kunnen worden. En door gebruik te maken van de API zijn ze ook in staat hun eigen lagen van security over de technologie heen te leggen.’

 

 

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken