Consument negatief over security, mobile & wifi

6okt 201712:23
  • Online
  • 18637 x gelezen
  • Link
  • Redactie Online
  • MobileConsumentenTrendsOnderzoek

nieuws Het sentiment onder de Nederlandse consument voor de onderwerpen security en mobile & wifi is voornamelijk negatief. De berichten over IoT (3.300) en automatisering (1.500) zijn opvallend genoeg aanzienlijk positiever. Dit blijkt uit een trendanalyse van kwaliteitsgesprekken op fora en social media door onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van contentmarketingbureau Mediatic.

De onderwerpen security, mobile & wifi, IoT en automatisering waren samen goed voor ongeveer 18.500 berichten binnen de tienduizenden berichten op relevante fora die werden geanalyseerd op basis van volume, sentiment en inhoud. ‘Uit dit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander nog veel vragen heeft wanneer het over IT gaat’, zegt Dennis Mensink, directeur van Mediatic. ‘Heldere marktcommunicatie is daarom nog meer dan voorheen een vereiste wanneer je succes tevreden klanten wil hebben als IT-bedrijf.’

Security en mobile & wifi zijn met ruim 7.000 en 6.500 foraberichten de meest besproken onderwerpen op social media. Op het gebied van security gingen deze berichten voornamelijk over patches, updates en Android-besturingssystemen. Populaire thema’s voor mobile & wifi zijn mobiele apparaten, apps, werkplekken, draadloze werkplekken en het veranderen van instellingen aan modems, routers en pc’s. Opvallend is dat de berichten over zowel security (62 procent) als mobile & wifi (82 procent) voornamelijk negatief zijn. Mensink: ‘Deze negatieve cijfers vragen om een proactieve houding van de aanbieder. Op deze manier kunnen zij toekomstige problemen eerder herkennen, deze sneller oplossen of zelfs helemaal voorkomen.’

Opvallend is dat de berichten over IoT (3.300) en automatisering (1.500) aanzienlijk positiever zijn. Berichten over IoT gaan twee kanten op; negatieve berichten op dit gebied gaan voornamelijk over het niet aangesloten krijgen van apparaten. De consument is echter zeer positief over alle mogelijkheden die IoT biedt. Wanneer het gaat over automatisering, zijn consumenten positief gesteld over AI en zelfrijdende auto’s. Negatieve berichten zijn er ook, zo maakt de consument zich zorgen over robotisering en de onzekerheid over het al dan niet verdwijnen van bepaalde beroepen. 'Digitalisering en robotisering zijn onderwerpen met een hoog onzekerheidsgehalte”, aldus Koos Plegt, contentmarketeer bij Mediatic en gespecialiseerd in IT. 'Wordt mijn baan straks overgenomen door een robot, verdwijnt persoonlijk contact? Dit zijn belangrijke vragen van de Nederlandse consument. Alleen wanneer je als bedrijf hier een duidelijk antwoord op kunt geven, kun je succes hebben op het gebied van IT.' 

Verantwoording
Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. Maar ook FlickR, Youtube, Pinterest en Google+ zijn gepeild van maart 2016 tot maart 2017. Hetzelfde geldt voor een brede verzameling aan fora zoals Tweakers, Fok, maar ook Girlsscene, viva forum, 50 plusser forum en Tros Radar.
Het onderzoeksbureau heeft met behulp van online tools gezocht op gesprekken over IT. Deze zoekopdrachten zijn uitgevoerd aan de hand van een of meerdere kernwoorden. Daarna werden commerciële berichten er tussenuit gefilterd, zodat er alleen berichten van forumgebruikers - consumenten of experts - overbleven. In deze berichten werd vervolgens met het behulp van dezelfde tools gezocht op echte meningen en discussies die betekenisvol waren voor het onderwerp. 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • platform voor interactieve marketing