[Marketingtech 2017] 10 Customer Journey Take Aways

10nov 201710:58
  • Online
  • 14142 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
  • Customer JourneyEvenement

nieuws Wat is nou het geheim van een geslaagde customer journey? Jeremiah Albinus, CMO van FonQ, beschrijft twee cruciale elementen. De eerste is een goed verhaal, een stuk emotionele waarde die een merk geloofwaardigheid en vertrouwen doet uitstralen en productinformatie relevanter maakt. De tweede is het samenspel van data en technologie, en daar komen de ‘geek marketers’ in het spel, die Albinus als onbetwiste superheroes van de customer journey beschrijft. Om deze twee pilaren goed te laten functioneren, deelde Albinus met het publiek van het Marketing & Technology event op 9 November in Amersfoort tien ‘take aways’.

1) Analyseer je klantdata tot op het bod!
Buyer persona’s en doelgroepen zijn handig, maar niet grondig genoeg! Om de klanten écht te begrijpen, moet er continue gevraagd worden naar het wie, wat, waarom? en natuurlijk ook het hoe, waar, en waarvoor? van een aankoop.

2) Wees altijd aanwezig waar vraag ontstaat
Een Easyjet poster claimt dat je morgen voor een paar tientjes kan ontbijten in Milaan. Daar heb je wel zin in, maar een blik op Skyscanner leert dat Easyjet daar niet in het lijstje van de goedkoopste terugkomt. Dat is onhandig, want er is vraag gecreëerd, maar deze kan niet worden bediend. 

3) Creëer crossmediale zichtbaarheid.
Belangrijke sleutelwoorden hier zijn campagnevoering, een goede mediamix en media optimalisatie. De content moet verfijnd worden op kanaalniveau.

4) Holistisch denken in marketing
Marketing en branding moeten hand in hand werken. Daarbij helpen gezamenlijke targets en doelstellingen. Multidisciplinaire samenwerking betekent elkaar uitdagen, maar ook de doelen (beter) bereiken.

5) Get data integrated
Moments that matter. Bij Fonq is dat bijvoorbeeld verhuizen. Mid- dertigers die aan het verhuizen zijn zijn namelijk enorm koopgraag. Door inspiratie, content, kortingscodes en andere triggers speelt FonQ op deze momenten in.

6) Creëer ruimte voor experimenteren
Bij FonQ is er een speciaal CRO team dat volledig autonoom tests doorvoert. Gezien er maar ⅓ significant is, zijn dat er op jaarbasis heel veel.

7) Mobile, my first my last, my everything
40-45% van de omzet komt boij FonQ reeds uit mobile. Het doel is om het oriëntatie-process vanuit mobile in toekomst beter te verzilveren.

8) Get the basics right 
Jeremiah Albinus noemt het hygiëne factoren: Vooraad, prijs, content, reviews. Als deze processen niet in orde zijn, is energie steken in de voorkant  van de customer journey haast nutteloos.

9) Creëer klantenlijsten.
Data geeft informatie of types klant, gekochte producten en de mogelijk relevante boodschap die naar kan worden gestuurd.

10) Zorg voor geek marketeer talent! 
Data gedreven creatieven zijn de ideale bezetting om de customer journey te optimaliseren.

Verslag en video zijn gemaakt door Janine Nöthlichs.




comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • platform voor interactieve marketing