Interview Martijn Groot: 'De basis van onze marketingstrategie is customer happiness'

Interview Martijn Groot: 'De basis van onze marketingstrategie is customer happiness'
  • Online
  • 22 nov 2017 @ 09:15
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • StrategieE-commerceInterview

Het is de missie van CCO van Recharge.com Martijn Groot om wereldwijd marktleider te worden voor het online opwaarderen van telefoons met call credits en data. Daarnaast onderzoekt het serieus de mogelijkheden om tegoeden op je telefoon ook te kunnen gebruiken voor andere diensten. ‘Het is mijn verantwoordelijkheid om ons label te begeleiden in de groei naar een sterk en wereldwijd merk met een groot aantal trouwe gebruikers.’

Recharge.com stelt klanten in de gelegenheid hun beltegoed overal ter wereld meteen op te waarderen. Is er ook een afzetmarkt voor Nederland?
Recharge.com is beschikbaar in 140 landen en heeft dus een internationale focus, het leeuwendeel van zijn gebruikers zijn mensen die niet in hun land van herkomst wonen. Een target audience van 250 miljoen mensen wereldwijd. Met Recharge.com kan deze groep via een eenvoudige userinterface, 24 uur per dag direct hun tegoed of dat van hun dierbaren in hun thuisland opwaarderen. Dit doen we met een snelgroeiend, gepassioneerd team van professionals vanuit een nieuw kantoor in Amsterdam. Dat moet ervoor zorgen dat we eenvoudiger toegang hebben tot internationale professionals.

Op welke landen/werelddelen ligt de focus? En wat is precies het verdienmodel?Recharge.com is beschikbaar en bereikbaar voor bijna de hele wereld. Er is wel een logische focus op zogenaamde ‘immigratie corridors’. Bijvoorbeeld de grote groep Mexicanen die nu in de US wonen, mensen uit India in het Verenigd Koninkrijk, et cetera. Ons businessmodel is gebaseerd op het verschil tussen inkoop en verkoop, en een concurrerend lage transactie fee voor het gebruik van onze diensten. Een fee die onze gebruikers overigens graag betalen voor het gemak en de snelheid waarmee zij kunnen opwaarderen.

Het is de ambitie om van je mobiele telefoon een 'mobile wallet' te maken. Wat betekent dat precies?
Op dit moment maakt een groot deel van onze klanten gebruik van de mogelijkheid om call credits of data af te nemen, of op te waarderen voor familie en vrienden thuis. In de toekomst willen wij het mogelijk maken dat je met ons platform ook rekeningen kunt betalen of andere services kunt afnemen. Het ultieme doel is dat je tegoed dat je opwaardeert in de toekomst kunt gebruiken waar jij het graag voor wilt gebruiken, zodat je er bijvoorbeeld ook boodschappen mee kunt doen of een deel van je tegoed middels een app eenvoudig aan iemand anders kan geven.

Wat is de marketingstrategie voor de komende jaren?
De basis van onze marketingstrategie is customer happiness. We hebben een groot aantal tevreden klanten, die anderen over ons vertellen. Dat zal ook in de toekomst ons uitgangspunt zijn. We blijven de concurrentie voor door steeds kritisch te kijken naar de service die we verlenen. Zo werken we er nu naartoe om onze klantenservice 24 uur per dag aan te bieden. Verder zijn SEO en SEA belangrijke pijlers voor acquisitie, maar we willen ook investeren in lokale marketinginitiatieven. Om te winnen moeten we in meerdere regio's en landen in de huid van onze klanten kruipen: global ambition vertalen naar lokale gebruiken. We beschikken over een interessante customer base, onze customer life cycle met e-mailcampagnes voor retentie en reactivation zijn van groot belang voor een gezonde groei. En - last but not least - kan naast de al genoemde productdiversificatie ook cross selling een steeds grotere rol gaan spelen.

Wat is jullie ambitie voor het komende jaar?
Minimaal 100 procent groei. Om die ambitie te halen zijn we onze teams in razend tempo aan het uitbreiden. Als je dicht bij het vuur wil zitten en gelukkig wordt van verandering, dan zit je bij Recharge.com op de juiste plek!   


Martijn Groot 

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken