Paradepaardje Coolblue XXL op Amsterdamse ZuidAs moet claim klantreisbureau verstevigen

Paradepaardje Coolblue XXL op Amsterdamse ZuidAs moet claim klantreisbureau verstevigen
  • Online
  • 24 nov 2017 @ 11:56
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • InnovatieWinkelenE-commerce

Met de nieuwe Coolblue XXL vestiging aan de Amsterdamse ZuidAs wil de online retailer de klanttevredenheid verder omhoog stuwen door persoonlijke service te bieden bij de aanschaf van producten die daarom vragen, zo stelde ceo Pieter Zwart vanochtend tijdens de opening. Met de lancering van deze negende fysieke vestiging in Nederland – en met Den Haag zeer binnenkort in het verschiet – ontwikkelt de van oudsher online player zich langzaam maar zeker ook tot een retailer met een serieuze positie in het fysieke winkellandschap. Hoewel Zwart bezweert dat deze ambitie zijn begrenzingen kent. ‘We gaan de komende jaren wellicht naar 20 á 25 winkels, maar het zullen er geen 60 worden.’

De Amsterdamse winkel – door Zwart als hét paradepaardje bestempeld - telt 1700 vierkante meter en meer dan 1000 producten die ter plekke kunnen worden uitgeprobeerd. De noviteiten moeten Coolblue nog nadrukkelijker positioneren als klantreisbureau.
Nieuw zijn de digitale prijskaarten waarop de prijs wordt aangegeven. Deze is net als in de webshop dynamisch.
Verder introduceert het voor het eerst merkwerelden in een fysieke vestiging: Siemens, Samsung, Nespresso en Apple hebben nadrukkelijk eigen eilanden binnen de winkel.
Deze merkwerelden maken dan weer onderdeel uit van zes productwerelden die uiteen vallen in televisies, geluid, laptops/computers/netwerk, witgoed, telefonie/tablets/wearables en koffiemachines.
Daarnaast heeft de retailer serieus werk gemaakt van productduiding. Grote advieswanden geven kort en to the point advies over waar je op moet letten bij de aanschaf van product A of B.



Klanten kunnen verder net als in de vorige vestiging terecht voor directe service na aankoop, het afhalen van bestellingen en gespecialiseerd advies. ‘Wij zijn in wezen een klantreisbureau. Onze klanten hebben vaak al een idee welk product ze willen, maar willen het graag nog even vasthouden en uittesten. Wil je een nieuwe hoofdtelefoon, dan wil je toch even horen hoe die ‘echt’ klinkt. Ga je voor een nieuwe koffiemachine, dan wil je gelijk proeven hoe de koffie smaakt. Deze mogelijkheid bieden we vanaf vandaag met een nog groter assortiment in de Coolblue XXL in Amsterdam.’



De eerste reacties van bezoekers zijn positief. Klant van het eerste uur Tim vindt de spreiding van producten prettig. ‘De vorige winkel vond ik ook wel prima, hoewel je daar vaak op een kluitje liep. Hier kan je rustig lopen en staat alles overzichtelijk uitgestald. Ik ben klant van Coolblue sinds 2005, mijn tv, koelkast, wasmachine en soundbar heb ik hier gekocht.’

Ook bezoeker Emmy Tooff is zeer enthousiast. ‘Deze zaak is ruim opgesteld. Verder vind ik het goed dat bij ieder artikel duidelijke informatie staat. En het personeel is ontzettend vriendelijk! Ik ga vooralsnog naar Coolblue voor telefonie en tablets, maar het zou kunnen dat ik hier in de toekomst ook andere producten ga kopen. Over deze winkel ben ik in ieder geval vol lof.’



Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken