[Interview] VleksScan maakt eigen webshop en online marketing overbodig

[Interview] VleksScan maakt eigen webshop en online marketing overbodig
  • Online
  • 14 dec 2017 @ 11:01
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • E-commerceInnovatie

Ernst Admiraal van Vleks wil retailers die verkopen via Bol.com en Amazon met zijn slimme scanner helpen om efficiënter en effectiever hun aanbod te plaatsen. Tegelijkertijd wil hij bedrijven servicen die nog niet actief zijn op de marktplaatsen en dit willen doen zonder te veel te hoeven investeren.

In 2005 lanceerde u Vleks. Wat was destijds uw drijfveer?
In 2005 heb ik Adena Internet opgericht. In dit dienstverlenende bedrijf ontwikkelden we voornamelijk maatwerk e-commerce oplossingen voor bedrijven.
Eigenlijk is het product Vleks.com in 2016 ontstaan. In 2016 zijn we de start-up begonnen om een nieuw e-commerce management platform te ontwikkelen. Door de groei van e-commerce in het algemeen, en meer specifiek marktplaatsen zoals bol.com en Amazon, zijn we software gaan ontwikkelen die alle kanalen managed (winkels, webshops, marktplaatsen). Met Vleks.com heeft een bedrijf de mogelijkheid ongeacht welke kanalen(omni-channel) hij inzet om prijzen, producten, voorraden, orders, inkopen, klanten en leveranciers te beheren. Dit gebeurt voor een groot deel automatisch waardoor er veel tijdswinst in zit.
We proberen voor de gebruiker altijd om ons product zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de bestaande processen binnen de retail/e-commerce. Zo is ook VleksScan ontstaan, een scanner voor de detailhandel om eenvoudig, eventueel zonder eigen webshop, voorraadproducten uit de winkel direct te scannen en aan te bieden op Bol.com en Amazon(heel Europa). Op basis van een barcode van een product zal de scanner het huidige aanbod en prijzen van bol.com en Amazon ophalen. Vervolgens kan de detaillist aangeven op de scanner voor welke verkoopprijs of prijsrange hij het product wil aanbieden en met 1 druk op de knop zal het product online worden aangeboden. Met VleksScan hoeft de detailhandel geen webshop meer aan te schaffen en online marketing hiervoor te doen. Zo pikt de detailhandel eindelijk een graantje mee van de e-commerce zonder hoge onzekere investeringen.

Wat was en is uw belangrijkste doelgroep?
Onze doelgroepen zijn de huidige wederverkopers op Bol.com en Amazon die efficiënter en effectiever hun aanbod daar willen plaatsen en de bedrijven die nog niet actief zijn - webshops of detailhandel - op de marktplaatsen en dit willen doen zonder te veel te hoeven investeren.

Met hoeveel fte begon u, en hoeveel fte is nu werkzaam voor Vleks? Op welke manier heeft de inzet van marketing bijgedragen aan de groei?
Ik ben met 2 fte begonnen in 2005 en inmiddels werken we met 14 FTE, Aan Vleks hebben de afgelopen 2 jaar 4 FTE gewerkt. We hebben momenteel 4 online marketeers in dienst die actief zijn voor Adena Interent en nauw betrokken zijn bij Vleks. De kennis die we uit de markt halen implementeren we ook in Vleks. Vleks heeft tijdens de Webwinkel Vakdagen 2018 een relatief grote stand om zo te werken aan onze branding. Vervolgens zullen we een opvolging geven middels online marketing. SEO,SEA, Social en Display zijn doorlopend belangrijke marketinginstrumenten om onze doelgroep te bereiken. Deze zal zich voornamelijk online bevinden. Maar voor de VleksScan is er ook een grote doelgroep die minder professioneel actief is op internet en die proberen we te bereiken door branche specifieke kanalen zoals retail magazines.

Hoe werkt de slimme scanner precies? Meer in het bijzonder de flexibele prijs?
Je scant het product. Op VleksScan zie je direct of het product al wordt aangeboden, op welke marktplaatsen, tegen welk tarief het product in de buy-box staat en wat de minimale en maximale prijs is, waarvoor het product aangeboden kan worden. Vervolgens selecteer je de gewenste marktplaats(en). De verkoopprijs wordt bepaald, daarbij inbegrepen de commissie voor Marktplaats. Daarna plaats je het product

Wat is uw tarief en/of de bandbreedte in prijzen?
De klant betaald tot 1000 producten 99 euro per maand, tot 5000 producten 149 euro per maanden en tot 15000 producten 249 euro per maand.  Vanaf de 15000 zal  er een maatwerk voorstel gedaan worden. Als ons product meer omzet creëert verdienen we ook meer voor onze klant en onszelf. Dit houdt ons scherp om continu door te blijven ontwikkelen.
Mocht je kiezen voor de scanner dan betaalt een klant daar eenmalig 499 euro voor.

Wat is uw doelstelling voor 2018?
Onze doelstelling is dat 400 bedrijven actief ons platform gebruiken eind 2018.

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken